jimmy76x
17-05-2011, 22:59
Hej, behöver lite hjälp:)
Har köpt två vindruvsrankor som jag satt intill min uteplats. Dessa står i söderläge vid uteplatsen, där jag tänkte sätta någon form av spalje de kan växa på så småningom.
När ska jag beskära dem för första gången, nu är de ju bara ett par decimeter (som de brukar vara när man köper dem)?
Hur ofta ska de vattnas, en gång i veckan eller?
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2011, 05:54
Beror lite på vilken typ av vinranka det är men nej man brukar inte behöva beskära vid plantering. och när du ska beskära beror på vilken vindruva om det är en staketvindruva kan den gärna få växa fritt de 4-5 första åren medans andra vanliga vinrankor kanske bör formas till tidigare
Angående vattning så beror ju det på väderlek men det ska finnas gott om vatten åt dem även en bra bit ner i marken = vid strålande sol kanske du behöver ge 1-2 rejäla rotblötor i veckan. Även nu kan du behöva vattna det är ganska torrt längre ner det lilla vattnet vi fått verkar främst ha trängt ner på ytan.
jimmy76x
18-05-2011, 09:48
Det är två staketdruvor jag har köpt, då är det bara att låta dem växa hej vilt med andra ord? Hur snabbt tar de sig, hur snabbt växer dem normalt sätt? Kan man räkna med att fixa en spalje redan till sommaren? När finns det chans att det blir druvor, till nästa år?
Varför beskär man inte staketdruvor som de andra?
MVH
Åsa, mälardalen zon 2
18-05-2011, 10:58
Staketvindruvor har annat växtsätt än de vanliga vinrankorna de växer mer buskigt och det kommer fler skott från marken och man får inte riktigt den där stocken. Trivs de och får vatten brukar de ha en enorm växtkraft. Om de täcker en spalje beror ju på hur stor spaljen blir men det måste nog vara något stort ex. Zilga kan ju lätt täcka 12-15kvm på 5-10år även om man klipper en del.
Någon enstaka klase kan man få andra året men det är inte ovanligt att de inte sätter frukt förren år 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.