emwpecj
Hej

Går det att "återuppväcka" bambu som i princip har förlorat alla sina gröna blad?
Finns det någor sätt att se om plantan är räddningsbar?

...jag hittade nämligen en gammal slängd planta och mot bättre vetande släpade jag hem den och startade ett återuppväckningsprojekt ;-).

Mvh / Peter

4:an
Jag vill gärna tro det i alla fall....ser det ut att vara något liv i rötterna? Spänst? Plantera den och vattna rejält...och lycka till!
Orkidétjuven
Går det ta död på bambu? giggle.gif
emwpecj
har lite svårt att säga om det är någon spänst kvar i rötterna....jag tror det. Jag har i alla fall planterat den i mullrik och väl genomvattnad jord. Får se om den tar sig...

//Peter
Monica zon 1
Vet inte om det hjälper, men många andra växter mår bra av att klippas ner så de kan koncentrera sig på att samla nya krafter i rotsystemet och sen växa till sig igen.
Tror att det är så man gör när man "förökar" bambun. (Kanke någon som vet?)

Lycka till och hoppas du återkommer med besked om lyckat resultat oaktat tillvägagångssätt....

//Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon