Backaullis
18-05-2011, 07:41
Har en hoya med "krulliga" blad som växt och blommat. I vintras började bladen skrumpna och bli skrynkliga och förlora sin spänst och den har inte blivit bättre nu i vår. Vet inte riktigt hur jag ska sköta den för att den ska bli bra igen. Är det någon som vet hur jag kan få blomman att trivas igen?
emmas matte
18-05-2011, 12:36
Ta en stickling och rota den om det går, det är troligen något fel på roten.
Crazy4Flowers
18-05-2011, 17:03
Om du tittar nere vid basen längst ner vid rotklumpen så har den säkert ruttnat eller något sådant. Det är inte helt ovanligt att det blir så, ta en stickling snabbt, är den stor ta flera för även om du får igång plantan igen vilket jag inte tror så är det bara bättre om den inte har så mycket bladmassa att försörja.
Lägg sticklingarna du tar i ljummet vatten och låt dom ligga där ca 1 dag och sedan rotar du dom i tex såjord med plastpåse över och håll lagomt fuktigt, då borde bladen ta sig och bli fasta igen och sedan bör den rota sig och snart har du en ny fin planta.
La Fleur
19-05-2011, 07:28
Jag skulle gissa att rötterna dör för dig. Hoyor vill ha jord som släpper in mycket syre. De flesta Hoyor vill ha jämn fukt men tål att torka upp mellan vattningarna. Vet många Hoyafantaster som har i stort sett alla sina Hoyor i självbevattnande krukor. Att dina rötter dör kanske kan bero på en för kompakt jord och att den stått för blött.
Jag håller med de andra här om att ta några sticklingar. När de har rotat sig ordentligt ska de planteras trångt i bra Hoyajord. Jag blandar själv. Ca 50% krukväxtjord av bra kvalité, 25% perlit, 25% små lecakulor. Sen har jag vermiculite hemma så jag slänger i lite sånt också eftersom den håller fukten så bra. Lecan hjälper till att få en luftig jord och perliten gör detsamma men håller en del vatten så att jorden inte torkar ut helt. En del blandar i Orkidéjord.
Man får tänka på att Hoyor växer på andra träd som epifyter i det vilda. Den slår rot i den lilla jord/mossa/grus den kan hitta i en grenklyka tex. Ungefär som många orkidéer. Hoyor behöver med andra ord lufta fötterna o få väldigt lite näring och stå trångt.
Som näring brukar man säga en halv rekommenderad dos Blomstra funkar fint. Knappt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.