Full version: Och nu har jag sått!
Ti bee
Säkert har jag fått in en del växter på fel plats i så-tidtabellen, rättningar välkomnas, om än de inte kan åtgärdas, för nu är fröna i jorden.

Detta har jag sått från lådan "tidig sådd":

Asclepias, sidenört orange, röd samt gul
Leverbalsam; ljuslila, mörklila samt vit
lobelia; diverse färger häng- samt kant.
Frilandshibiskusar, vita, röda.
Klockmalva; gul, rosa, samt gulrosa
Gazania, påfågelsblomster; rosa samt orange/crême
Tomater (för tidigt eller??), diverse busk- samt coctail.
Dahlia; giganter (decorative giants) samt vanliga små, diverse färger etc. bla Dahlia Merckii
Spikklubba; diverse sorter och färger
Pelargoner; färg och sortmix
Riddarsporrar; höga och låga perenner, lila samt blå sorter, bla Black Knight
Chili
Penstemon; chocolate drop samt en mix av olika sorter
Petunia lila vågig? samt himmelsblå
Coreopsis, flicköga (?)
grusnejlika rosa
röd kvanne
smörboll
prunkfjärilsblomster vit-lila
sommarphlox låga samt höga olika färger
studentnejlika dusky salmon
murbinka
nattljus
jordmandel
mose brinnande buske
skär spetsmössa
freckle face blackberry lily (någon som vet svenskt namn?)
purpursporre

mfl.

Någon som ringt farbror hjärndoktorn än? rolleyes.gif
Säkert är flera sådda vid fel tidpunkt. Ursäkta en novis! Fast jag har faktiskt spenderat mången timma med att försöka luska ut odlingskraven de olika växterna har.
Det var första lådan det, sedan återstår 5 lådor till resten av säsongen.
laugh.gif laugh.gif
Som om man inte har tillräckligt att göra ändå?
Fast det är ett billigt nöje i alla fall! smile.gif
Ewa L
Första lådan!!! 5 kvar!!!!!!
Har du sått ett frö av varje eller var skall du bo när allt har grott? biggrin.gif laugh.gif
Du bara måste skicka en bild sedan när familjen har flyttat in i en koja under köksbordet för att plantorna skall få plats. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Guuud, så skönt att höra att det hela tiden finns någon som är värre. wub.gif wub.gif
Ti bee
Ja, jag har inte sått så många av varje i år! Du skulle ha sett förra året! Jag hade säkert Sverige-rekord i antal sådda borstnejlikor av olika slag, utan att jag strävat efter det. Jesses!! laugh.gif laugh.gif
Mm, det kommer nog att bli kaos här! Ha ha! smile.gif
Sedan har jag tänkt att jag ska gräva rabatter höggravid också i sommar!
rolleyes.gif

Liiite skraj är jag att växterna helt sonika ska TA ÖVER! ohmy.gif
laugh.gif
Betty
CITAT (Ti bee @ 20-02-2004, 12:44)
freckle face blackberry lily (någon som vet svenskt namn?)

Belamcanda chinensis - Leopardlilja
kerstin z5-6
Ser väl jättebra ut -Visserligen KAN sommarfloxen blomma redan i maj nu då -för dej -men de förtsätter glatt ändå-Säjer en som gjort likadant ett år smile.gifsmile.gif
Roliga sorter !
hälsar rolleyes.gif
Ti bee
Tackar! (Betty om namnet dvs) smile.gif
kryddan
CITAT (Ti bee @ 20-02-2004, 13:04)
Sedan har jag tänkt att jag ska gräva rabatter höggravid också i sommar!
rolleyes.gif

Väntar tillökning alltså? Grattis, då får du ta det lugnt med grävandet rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående jordmandeln: Om du köpt Impectas uttorkade knölar kan det ta lite tid innan de kommer upp och alla gror ej, jag fick fart på mina förra året genom att ge dem undervärme. Ca 3 knölar per kruka är ganska lagom. Själv "sådde" jag knölarna i mars förra året och det vart ganska stora plantor innan det blev dags att plantera ut så man behöver ej "så" dem innan mars-april. Själv har jag finfint utsäde till detta år ute bland mina övervintrande fuchsior och de ser fortfarande fina och saftspända ut (jag har duschat knölarna lätt ett par gånger under vintern)
Ti bee
Jo jag ska ta det lugnt med rabattgrävandet! Det sker nog automatiskt när magen börjar ta emot. tongue.gif

Jordmandeln la jag i blöt ett dygn innan, kanske hjälper det? Ska pröva undervärme om de ej vill ta sig!
Ha ha, så då kommer de att vara rätt så stora då när det är dags för utplantering, eftersom jag började ännu tidigare! biggrin.gif
Är de goda förresten? Det låter väldigt gott!
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte provat att smaka jag odlade dem mera som kuriositet i samma kruka(20l) som jag odlade en slingrande malabarspenat i (som jag faktiskt provade och den var god i paj).
Ti bee
Jag har för mig att man kunde woka eller steka jordmandeln.
Det låter i alla fall gott - jordmandel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon