MrLeaf
Hej,

Köpte två påsar chilifrön, en lombardo och en hot lemon.
Men i en del av krukorna kom dessa upp istället.
Tyckte alla fröna såg likadana ut så det är jättekonstigt.

Någon som vet vad det är om om det är värt att spara? (10 av 16 "chilifrön" blev såna här, resten chili och det är en väldigt tydlig skillnad, vilket alla som haft med chili att göra kan se)
Postade en bild i chilitråden och fick omtalat för mig att chili var det då rakt inte iaf.

De växer väldigt fort och rotsystemet verkar utvecklas ganska snabbt, mycket snabbare än chiliplantorna.

Plantan på bilden är 1.5 månad gammal.

Mvh
verusja
Det är ängsyra, rätt så vanligt ogräs.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ngssyra..._och_varieteter
MrLeaf
Frågan är hur det kunde bli såna frö jag satte, tog direkt ur påsen och de såg likadana ut tongue.gif
Kanske har varit frö i jorden från början, men har dock inte sett några liknande i tomatkrukorna, dillen eller gräslöken där jag använder samma jord. Det är helkonstigt.
De grodde inomhus också. smile.gif Inne i ett mörkt rum.

Mvh
Eva i Västerås
Var köpte du fröna...?
ingrids
Faktum är att chili frö och frö från ängssyra är ganska lika, platta och så.
MrLeaf
CITAT (ingrids @ 18-05-2011, 13:46) *

Ah, där ser man. Alltid lär man sig något nytt smile.gif
Peztis
CITAT (ingrids @ 18-05-2011, 13:46) *

Tänkte också på det...

Har du köpt eller fått fröna? För om du har betalat för dem så bör du reklamera! Oftast så är företagen bra på att ersätta. OK, du kommer ju inte kunna så chilin i år men det kommer ju fler år!

Och välkommen till Odla!
MrLeaf
CITAT (Peztis @ 18-05-2011, 20:37) *
Tänkte också på det...

Har du köpt eller fått fröna? För om du har betalat för dem så bör du reklamera! Oftast så är företagen bra på att ersätta. OK, du kommer ju inte kunna så chilin i år men det kommer ju fler år!

Och välkommen till Odla!

Tack!

Och jag köpte dem faktiskt av en blomsterhandlare här i byn där jag bor, växtmästarna tror jag.
Men jag känner att jag orkar inte gå och hålla på. Dels är det inte så mkt pengar det handlar om och dels har jag ju ändå 6 chiliplantor och det räcker fint. Kan nog dock bara ge bort två istället för en hel drös som jag först hade tänkt. tongue.gif
Sen är det inte butikens fel heller direkt så why bother.

Lord Nelson tror jag det var, fröna alltså. Osäker om de heter lord nelson eller bara nelson.
Men visst, man håller ju ögonen öppna efter suspekta plantor nästa år kanske.
Även om jag tror att sånt här är ganska ovanligt. tongue.gif

Ängssyra, ja jisses vad otippat.
Det kunde väl vara nåt vettigt åtminstone. smile.gif

Tycker dock dessa plantorna ser ganska låga ut. De har inte direkt ngn stjälk som den på wikipedia hade..
Stod att de skulle kunna bli 5-7 dm.
Mina står för tillfället kvar under ett odlingsnät där de växer som fan. tongue.gif

Fast inte på höjden dock.
Mvh
Platinum
Det kan ju även bero på vad du sådde dem i för jord, använde du plantjord som jag brukar göra så burkar det titta upp både det ena och det andra utöver det man sått.

Grobarheten brukar vara lite si och så vad gäller köpta chilifröer, sätter man fem frön kanske bara ett gror.

Oavsett kan du ju glädja dig åt att ängssyra är en ätbar växt det med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon