Full version: Bl Bolltistel
Pomposso
Hall hall,
Sdde lite olika frn fr en si sdr 3-4 veckor sedan och nstan alla frn har nu grott, dribland akleja, vallmo, jtteprstkrage och digitalis. Dock har min favorit inte tittat upp nnu... Bolltisteln frblir sovande ser det ut som och nu brjar jag undra om jag kanske gjort ngot fel ngonstans. Lste p frpackningen men dr stod det inget av nytta. Aklejan skulle ju ta vldigt lng tid p sig men ven den har ju brjat titta upp nu.
Har ni ngra tips och ider s r jag tacksam!
//Fredrik
kerstin z5-6
Brukar ta max 2 veckor.Gror bttre i ljus, har du tckt dem? Hur str de f? Ute inne ?Fukt?Har du tckt sdden med plast? Har de nnsin torkat ut?
Pomposso
Nej,
De har varken torkat ut eller sttt fr mrkt tror jag. Alla frn sr jag i sldor,
Mste jag brja om kanske?
kerstin z5-6
Om du har dem sdda p ytan och ej tckta med jord r det bra.Men har du bara fnsterljus tar de nog lngre tid p sig n 2 v.Ge inte upp n -hur mnga fr sdde du
Pomposso
Ungefr 12 st plus 4 extra fr en vecka sedan,
De fr endast fnsterljus och inget direkt solljus.
Kan det vara ngot fel p frna tro, knns lite
konstigt nr det gtt s bra fr alla andra frn
kerstin z5-6
Vissa r mer ljuskrvande n andra,vissa tar ocks lngre tid.Visst kan det vara ngot fel p vissa frer men knappast alla .Du fr ha tlamod. Dra en plastfolie ver sdden, picka hl o stll den ljust ute varma dagar.
Pomposso
Okej, tack fr tipset! Det skall jag absolut prva!
//Fredrik
Iren
Trsta dig med att d den vl bott i ett land ett r s fr du hur mycket smplantor som helst... lite ogrsvarning, men vacker p sina stllen
kerstin z5-6
beror nog p jordmn, i tung lerjord hos mej har jag ytterst f sjlvsdder av den bl
varghem
Jag har ytterst f frsdder verhuvudtaget hr i leran.... ja om man bortser frn ogrset d....

Min bolltistel r en alldeles underbar kompakt planta som bara kar ngon cm i omkrets varje r
Iren
OJ d, jag har sand helt igenom och ser hur mnga som helst, men dom r ju inte svra att ta bort/flytta hursomhelst... rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon