Full version: Blå Bolltistel
Pomposso
Hallå hallå,
Sådde lite olika frön för en si sådär 3-4 veckor sedan och nästan alla frön har nu grott, däribland akleja, vallmo, jätteprästkrage och digitalis. Dock har min favorit inte tittat upp ännu... Bolltisteln förblir sovande ser det ut som och nu börjar jag undra om jag kanske gjort något fel någonstans. Läste på förpackningen men där stod det inget av nytta. Aklejan skulle ju ta väldigt lång tid på sig men även den har ju börjat titta upp nu.
Har ni några tips och idéer så är jag tacksam!
//Fredrik
kerstin z5-6
Brukar ta max 2 veckor.Gror bättre i ljus, har du täckt dem? Hur står de fö? Ute inne ?Fukt?Har du täckt sådden med plast? Har de nånsin torkat ut?
Pomposso
Nej,
De har varken torkat ut eller stått för mörkt tror jag. Alla frön sår jag i sålådor,
Måste jag börja om kanske?
kerstin z5-6
Om du har dem sådda på ytan och ej täckta med jord är det bra.Men har du bara fönsterljus tar de nog längre tid på sig än 2 v.Ge inte upp än -hur många frö sådde du
Pomposso
Ungefär 12 st plus 4 extra för en vecka sedan,
De får endast fönsterljus och inget direkt solljus.
Kan det vara något fel på fröna tro, känns lite
konstigt när det gått så bra för alla andra frön
kerstin z5-6
Vissa är mer ljuskrävande än andra,vissa tar också längre tid.Visst kan det vara något fel på vissa fröer men knappast alla .Du får ha tålamod. Dra en plastfolie över sådden, picka hål o ställ den ljust ute varma dagar.
Pomposso
Okej, tack för tipset! Det skall jag absolut pröva!
//Fredrik
Iren
Trösta dig med att då den väl bott i ett land ett år så får du hur mycket småplantor som helst... lite ogräsvarning, men vacker på sina ställen
kerstin z5-6
beror nog på jordmån, i tung lerjord hos mej har jag ytterst få självsådder av den blå
varghem
Jag har ytterst få frösådder överhuvudtaget här i leran.... ja om man bortser från ogräset då....

Min bolltistel är en alldeles underbar kompakt planta som bara ökar någon cm i omkrets varje år
Iren
OJ då, jag har sand helt igenom och ser hur många som helst, men dom är ju inte svåra att ta bort/flytta hursomhelst... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon