kolmask
18-05-2011, 12:50
Jag har hittat ett parti gammal, fast oanvänd, timmer som jag funderar på att bygga odlingslådor av. Vad tror ni, är det en bra idé? Jag vill gärna bygga stabila odlingslådor som man kan sitta på, men samtidigt vill jag inte ha någon giftig impregnering i byggmaterialet. Man vill ju inte heller behöva göra om det om några år.
Hur bra tror ni det håller om jag bygger med detta timmer (har legat oanvänt sedan 1976) och impregnerar det med linolja? Eller finns det andra miljövänliga impregneringsalternativ?
Gutshot
04-06-2011, 13:18
Jag skulle säga att det beror helt på vilken typ av trä det är. Ska de vara jordfyllda året om?
/
malcolm
04-06-2011, 13:53
Dimension på timret?
Linolja blir bra, du kan även blanda i färgpigment om du vill ha en annan kulör.
kolmask
04-06-2011, 14:18
Ja, de ska vara jordfyllda året runt. Dimensioner vet jag inte, blocktimmer kallades det för i annonsen.
Hur är det med järnvitriol? Vore snyggt med gråa odlingslådor.
*Stintan*
04-06-2011, 14:29
Järnvitriol är inget träskyddsmedel och timret kommer att bli grått ändå med tiden.
kolmask
04-06-2011, 15:24
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2011, 15:29)

Järnvitriol är inget träskyddsmedel och timret kommer att bli grått ändå med tiden.
Nej, det förstår jag. Det var mest av estetiska skäl. Men om ni tror linolja räcker som imregnering så kör jag på det.
Jag har såndär tjock byggplast mellan jord och trä i mina odlingslådor, vet inte om det egentligen har nån effekt, men det kändes bra på nåt sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.