Full version: äppelträd
fredde12
Hej
Jag har två äppelträd, båda 3 år gamla, de har blommat samtidigt tidigare år men i år blommar bara det ena, å den andra har massor av blad men inte en blomknopp? Undrar hur det kan komma sig å vad kan det bero på, trädet å bladen ser friska ut.
*Stintan*
Alla äppelträd blommar inte och ger frukt varje år. Vad är det för sort?
fredde12
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 18:12) *
Alla äppelträd blommar inte och ger frukt varje år. Vad är det för sort?

den som inte blommar är en katja den som blommar är en summerred, i vintras beskar jag ingen av dem men det gjorde jag förra vintern. tycker de är så små än och har hört att man inte behöver beskära dem. påverkas blommningen av om man beskär dem eller inte?
Åsa, mälardalen zon 2
Man får färre blommor om man beskär, knopparna anläggs ju på sommaren året innan så klipper man på vårvintern klipper man samtidigt bort en en hel del blivande blommor
Cilla
Bara tre år i vacken och förmodligen unga 3-4-åringar när du köpte - då ska de inte satsa på blom. Att utveckla frukten tar energiu från att utveckla grenar, och därmed att utvecklas så att de får riktigt mcyetk frukt så småningom.

Unga äppelträd beskär man för att välja det som ska bli den grova strukturen sedan, den som kommer att bära all annan ved. Man brukar skära ungträd på vårvintern för att ge dem stimulans att växa.

Äldre äppelträd vill man ofta gallra i, och för att gallringseffekten ska bli resultatet beskär man i julia, augusti, september. Beskärning då ger inte alls samma stimulans att växa. Äldre äppelträd behöver man inte skära i varje år heller, men man kan göra det. Yngre träd skär man mer regelbundet i och mer i proportion till vad de har, eftersom man väljer det som ska bli grovt och bärande så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon