tex42
Har nu haft huset med växthus i 1 år.
Förra året odlade vi samma som tidigare ägarna = Tistlar :-(
(och lite annat ogräs)

Tänkte ta tag i det nu ( för att antingen börja odla något i år, eller förarbeta inför nästa år)

Vad kan man göra för att ta bort tistelodlingen och sedan börja odla så småningom.

(tid = begränsad, har två barn varav 1 endast 1 månad)

Tre frågor alltså:

ta bort ogräs
vad kan man odla i växthus (ätbart endast :-)
hur man odlar
(Jag har förökt läsa på och folk pratar om markduk vs. tidningar och att odla i kragar. Men får ingen riktig klarhet i någon av frågorna.)

Tacksam om någon skulle vilja ge mig lite vägledning.
*Stintan*
I växthusavdelningen kan du säkert få en hel del tips.
kerstin z5-6
Om du har tistlar skulle jag göra följande.Täck hela golvytan med dubbla våta tidningar därefter svart mypexmatta eller liknade vattengenomsläpplig markduk
Odla Tomater i hinkar 10 l med hål under
Odla övrigt i krukor eller bygg om plats två pallkragar på varandra -häll i jord o så/plantera i detta
Efter en eller två säsonger kan du testa om tislarna dött under mattan

smuleborg
Jag skulle vänta tre säsonger.
kerstin z5-6
Ja håller med smuleborg.. de är riktigt läbbiga rotogräs..
Gossen Ruda
Eller också använder man Roundup och väntar 3 veckor. rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2011, 11:47) *
Eller också använder man Roundup och väntar 3 veckor. rolleyes.gif

Man skulle kunna tro att du har aktier i företaget wacko.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 19-05-2011, 12:25) *
Man skulle kunna tro att du har aktier i företaget wacko.gif

Sssssssshhhhhh.
Tulipanaros
SvD: "Nya studier har visat att det populära ogräsmedlet glyfosat, som finns i Roundup, inte alls bryts ner så snabbt i marken som man tidigare trott. I både Danmark och Skåne har man hittat spår av glyfosat i vattendrag och grundvatten.
- Detta är mycket oroande. Både bönder och villaägare har betraktat glyfosat som ett effektivt men ofarligt undermedel. Men nu måste medlet omvärderas. Om grundvattnet förorenas finns det risk för både växter och djur, främst de vattenlevande, säger Svante Axelsson.
Han tror att de danska fynden beror på ökad användning av glyfosat och att ämnet efter ett antal år börjat ansamlas i grundvattnet. Eftersom Danmarks grundvatten ligger högt går processen snabbare där.

Risken för människor är sannolikt liten men de kommuner som hämtar dricksvatten från grundvattnet, vilket är särskilt vanligt i Danmark, kan få problem att klara EU-kraven för bekämpningsmedel. Det påträffas sällan rester av glyfosat i svenska livsmedel.
Kemikalieinspektionen beslutade nyligen att flytta upp glyfosat till steg två på den tregradiga riskskalan. Därmed krävs utbildning för att använda medlet."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/starka-b...aker_101861.svd

Och Ruda, nu ska du väl ändå ha tid med ogräsrensning? Se det som meditation! wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 19-05-2011, 13:36) *
SvD: "Nya studier har visat att det populära ogräsmedlet glyfosat, som finns i Roundup, inte alls bryts ner så snabbt i marken som man tidigare trott. I både Danmark och Skåne har man hittat spår av glyfosat i vattendrag och grundvatten.
- Detta är mycket oroande. Både bönder och villaägare har betraktat glyfosat som ett effektivt men ofarligt undermedel. Men nu måste medlet omvärderas. Om grundvattnet förorenas finns det risk för både växter och djur, främst de vattenlevande, säger Svante Axelsson.
Han tror att de danska fynden beror på ökad användning av glyfosat och att ämnet efter ett antal år börjat ansamlas i grundvattnet. Eftersom Danmarks grundvatten ligger högt går processen snabbare där.

Risken för människor är sannolikt liten men de kommuner som hämtar dricksvatten från grundvattnet, vilket är särskilt vanligt i Danmark, kan få problem att klara EU-kraven för bekämpningsmedel. Det påträffas sällan rester av glyfosat i svenska livsmedel.
Kemikalieinspektionen beslutade nyligen att flytta upp glyfosat till steg två på den tregradiga riskskalan. Därmed krävs utbildning för att använda medlet."

Och Ruda, nu ska du väl ändå ha tid med ogräsrensning? Se det som meditation! wink.gif

Tiden går åt till annat, däremot kan jag passa på att köpa ett antal liter koncentrat för avgångsvederlaget så jag har tills EU-domstolen slår Kemi på fingrarna igen och man tvingas släppa på restriktionerna. Jag blir så trött på fanatikerna på Kemi. Det står till vänster på hemsidan vad de är ute efter, ett kemikaliefritt Sverige. Att Sverige då stannar har de ännu inte fattat.

Om vi nu tar den ovederhäftiga artikeln. Det står så mycket dumheter att jag inte vet var jag skall börja.

"Om grundvattnet förorenas finns det risk för både växter och djur, främst de vattenlevande, säger Svante Axelsson." Vad är grundvatten? Jo, det är det vattnet som fyller alla porer i berggrunden och jorden så att ingen luft finns kvar. Dvs långt ner i marken. Hur mycket djur och växter finns det långt ner i marken? Tänk själva. Man kan pumpa upp grundvattnet till dricksvatten men halterna bekämpningsmedel är synnerligen låga så det finns ingen risk. Då finns det ännu farligare naturliga och onaturliga föroreningar i grundvattnet som nitrit, mangan, aluminium för att nämna några. Sila mygg och svälj elefanter.

Sen står det att glyfosat ansamlas i grundvattnet och att man sen hittar spår av det. Då kan inte halterna vara höga. En homeopat skulle möjligen bli glad. Det finns dock en förklaring till varför man kan hitta glyfosat i grundvatten och dricksvatten för de högsta halterna finns i böndernas egna dricksvattenbrunnar. Som ofta finns på gårdsplanen. Går det upp ett ljus? Det kommer givetvis från spill när besprutningsaggregaten skall påfyllas och rengöras. Möjligen också vid besprutning för om det är några som överdoserar så är det bönderna. Observera att det bara är i jordbruksområden man hittat spåren i vattnet.

Då har vi Kemis åtgärd att höja behörigheten för att få använda medlet. Det är inga problem för bönder att få behörighet, de flesta har det redan för det finns ännu värre ämnen de hanterar. Om nu de värsta nedsmutsarna redan har behörighet men man hindrar andra från att använda det, tror ni då att grundvattnet kommer att tillfriskna? no.gif Tänk om nötterna på Kemi kunde fatta det.
HelénE
CITAT (Tulipanaros @ 19-05-2011, 13:36) *

Artikeln är sen 2003. Jag har för mig att Roundup försvann för ett antal år sedan, men sedan återkom efter någon förändring av innehållet.

Helén
Gossen Ruda
CITAT (HelénE @ 20-05-2011, 07:33) *
Artikeln är sen 2003. Jag har för mig att Roundup försvann för ett antal år sedan, men sedan återkom efter någon förändring av innehållet.

Helén

Aha, det förklarar saken. Jo, Kemi försökte sig på ett förbud men blev direkt överkörda och tvingades backa för att de bl.a. inte kunde komma med nån fakta som styrkte deras beslut. Jag inhandlade 6 liter koncentrat för säkerhets skull. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon