*Stintan*
För andra gången har någon snott ventilgummit till min cykel som står i cykelstället utanför mitt köksfönster. Vis av erfarenheten köpte jag efter första gången på mig ett litet lager så jag kunde fixa det ganska lättvindigt även om min kropp protesterar redan av en så enkel sak. Förmodligen skulle tjuven ha lättare än jag att gå de 200 meterna till macken och köpt nya. Nån har också snott både fram- och baklyse och dynamo förut så nu har jag avtagbara lysen. Jävla idioter! Jag är beroende av min cykel eftersom jag inte har någon bil och inte kan gå längre sträckor. Bagateller ja kanske och billiga grejer dessutom men jag undrar ändå hur folk är funtade. ranting.gif
malcolm
Dra åt skruven som håller ventilen med polygrip och skaffa avtagbara lysen som du kan ta med dig in.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 18-05-2011, 17:58) *
Dra åt skruven som håller ventilen med polygrip och skaffa avtagbara lysen som du kan ta med dig in.

Skrev ju att jag har avtagbara lysen numera och det är möjligt att det skulle hjälpa att dra åt med polygrip men det var liksom inte frågan flirting.gif
merlin68
thumbdown.gif Det är ju inte klokt! Här själv fått de mest sjuka grejerna snodda, allt från klädnypslådan som hängd på tvättlinan (snoddes på ljusan dag dessutom) till uppgrävda blåbärsbuskar. J**** tjuv**** thumbdown.gif
Garden bliss
Jag håller med dig! Vad är det med folk? Det går ungdomar och stjäl ved hos min gamla far och vi har grannar som tycker det är okej att annektera angränsande mark. Jag slutar aldrig att häpna över folks fräckhet. Ibland skulle jag vilja bli diktator ...
Meriona
Köp såna där nya ventiler utan gummi, då är det kanske inte lika roligt?
abbbe
Men fan va vidrigt!

Har du ingen källare? Eller möjlighet att ta in cykeln?
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:10) *
Köp såna där nya ventiler utan gummi, då är det kanske inte lika roligt?

Det är såna jag har/hade så det hjälpte inte ett dugg angry.gif

Att hålla på och baxa ut och in cykeln är inget alternativ det är alldeles för jobbigt och trångt. Det räcker med att den vinterförvaras på balkongen.
Meriona
Aj då, då var inte det nån lösning nej. sad.gif Och jag förstår det där med att baxa cyklar, där jag bor har vi en trång svängd källartrapp där det är hopplöst att släpa upp och ner cyklar utan att bryta sig. Du får göra som jag, jag ska flytta till ett ställe med jättefint cykelrum i källaren med ramp upp. smile.gif Fast liiiiite drastiskt kanske det känns.... tongue.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:30) *
Aj då, då var inte det nån lösning nej. sad.gif Och jag förstår det där med att baxa cyklar, där jag bor har vi en trång svängd källartrapp där det är hopplöst att släpa upp och ner cyklar utan att bryta sig. Du får göra som jag, jag ska flytta till ett ställe med jättefint cykelrum i källaren med ramp upp. smile.gif Fast liiiiite drastiskt kanske det känns.... tongue.gif

Ja sån trång svängd källartrappa finns här också. Nej skulle jag baxa ner den dit så skulle det bli slut på cyklingen. Men den står ju i ett cykelställ bland en massa andra cyklar en meter utanför mitt köksfönster så jag kanske skulle sätta larm på den giggle.gif
Meriona
Bra idé! Eller smeta in ventilerna med hundskit, så stjäl de dem bara en gång till. sick.gif
*Stintan*
giggle.gif
Meriona
Allt är tillåtet i krig och kärlek smile.gif Du ska kanske vara glad att du inte bor nära han den där killen som åkte fast förra sommaren för att ha sex med damcyklar. Var det i Örebro eller Alingsås? Då kan ett (ventil)-gummi vara bra att ha..... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:42) *
Bra idé! Eller smeta in ventilerna med hundskit, så stjäl de dem bara en gång till. sick.gif

De märker det aldrig, de förstår inte vad det kladdiga är. En gång i tiden när jag och några kompisar var väldigt små och inte förstod bättre, så kletade vi hundskit på skolans dörrhandtag, men ingen fattade ju vad de just lagt handen i. Som tur var för oss, för hade vissa av skolans elever fått reda på att vi gjort något sådant mot dom så hade de dräpt oss. Helt motiverat dessutom.
gnon49
Bara att inse att allt som inte står inom fyra väggar och är fastkedjat är legitimt stöldgods för buset. Inget verkar heligt längre. Tyvärr signalerar samhället att
det är relativt riskfritt att ägna sig åt småtjuveri. När jag bodde i lägenhet var jag till slut tvungen att hyra garage efter tre inbrott i bilen. Källarförrådet använde jag inte efter flera inbrott. Skall man välja lägenhet idag så är det nog inte bara lägenheten utan hela området man skall kolla upp.
*Stintan*
Ja källarinbrott har jag också haft så det är definitivt ingen säker plats för en cykel.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 18-05-2011, 21:05) *
Bara att inse att allt som inte står inom fyra väggar och är fastkedjat är legitimt stöldgods för buset. Inget verkar heligt längre. Tyvärr signalerar samhället att
det är relativt riskfritt att ägna sig åt småtjuveri. När jag bodde i lägenhet var jag till slut tvungen att hyra garage efter tre inbrott i bilen. Källarförrådet använde jag inte efter flera inbrott. Skall man välja lägenhet idag så är det nog inte bara lägenheten utan hela området man skall kolla upp.

Gated communitys dyker snart upp i Sverige också, det är ännu lite kontroversiellt men behovet finns tyvärr.
Gunilla T
Ja, det är verkligen en trist utveckling och man blir så in i vassen förbaskad på allt besvär och de kostnader det medför.

Allt duger att stjäla. Vi har en egen väg ner till huset där vi bor, några 100 meter bara. Vi har satt upp en namnskylt vid vägen (också bara en grusväg) och under den skylten satte vi upp en såndär gul plastskylt "Varning för hunden" för att skrämma buset. Min man borrade fyra hål i skylten, fäste den på en tjock skiva och hängde den i namnskylten, fäst med tunna kejor.

Det har faktiskt fungerat, vi har aldrig blivit av med något vilket flera andra längs vägen har.

Tills en dag....någon stal skylten, avklippt med bultsax i kedjorna! Kostar kanske 49,90 ohmy.gif

Såg sedan en likadan skylt med fyra borrade hål i utanför en sommarstuga några km bort...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 18-05-2011, 21:10) *
Gated communitys dyker snart upp i Sverige också, det är ännu lite kontroversiellt men behovet finns tyvärr.

Ja tyvärr är vi snart där - men absolut inget för mig....
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 18-05-2011, 21:51) *
Ja, det är verkligen en trist utveckling och man blir så in i vassen förbaskad på allt besvär och de kostnader det medför.

Allt duger att stjäla. Vi har en egen väg ner till huset där vi bor, några 100 meter bara. Vi har satt upp en namnskylt vid vägen (också bara en grusväg) och under den skylten satte vi upp en såndär gul plastskylt "Varning för hunden" för att skrämma buset. Min man borrade fyra hål i skylten, fäste den på en tjock skiva och hängde den i namnskylten, fäst med tunna kejor.

Det har faktiskt fungerat, vi har aldrig blivit av med något vilket flera andra längs vägen har.

Tills en dag....någon stal skylten, avklippt med bultsax i kedjorna! Kostar kanske 49,90 ohmy.gif

Såg sedan en likadan skylt med fyra borrade hål i utanför en sommarstuga några km bort...

Usch va fräckt! Ja man blir ju förbannad även om det inte är nån dyr grej dom stjäl.
Motti
Måste säga att i byn där vi bor har vi inga sådana problem alls !men nu pratar vi om en by på 15 åretruntboende.När vi bodde i Tenhult några mil utanför Jönköping så var det en annan sak ,vi hade en granne som tyckte han hade rätt till det mesta tex att inkräkta på ägarens mark som gränsade till hans han fällde stora granar för att bygga skidbacke bla byggde en friggebod och utvidgade sitt grönsaksland på den andres mark ,tills marägaren upptäckte det men då tog det hus i helsike han blev Polisannmäld och fick ersätta markägaren som gränsade.Inte nog med det !han stal möbler på sitt jobb och bar hem sen sålde han dom i JP under säljes .Nä här ute i byn frågar vi om de vill sälja eller byta eller annat ingen tar sig friheter här.Allt handlar om uppfostran om hur du lär dig se på andras egendom.
*Stintan*
Så skönt för er då att det är lugnt på den fronten.
Motti
Ja här finns inget sådant alls !anledningen till det är att det finns bara en väg hit så alla tjyvar måste åka tillbaks samma väg om de ska någon stanns och då sitter de risigt till för då väntar Polisen på dom när de åker tillbaks ;)Det är så trist när inte folk kan respecktera anndras egendom .
Wilmer
Polisen lyser med sin frånvaro oavsett en väg in och samma ut, då hjälper det inte tyvärr.
*Stintan*
Så har jag också bott men inte tusan höll det tjuvar borta. Har du en privat polis som vaktar vägen annars lär dom ju inte finnas på plats.
pejori
CITAT (Meriona @ 18-05-2011, 19:42) *

Så allt man inte vill ha stulet, smetas in med hundskit? tummenupp.gif
Tror jag kan bli rik på en internetbutik. "håll tjuvar borta, köp hundskit, få två högar, för priset av tre." whist.gif

CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 17:56) *
För andra gången har någon snott ventilgummit till min cykel som står i cykelstället utanför mitt köksfönster. Vis av erfarenheten köpte jag efter första gången på mig ett litet lager så jag kunde fixa det ganska lättvindigt även om min kropp protesterar redan av en så enkel sak. Förmodligen skulle tjuven ha lättare än jag att gå de 200 meterna till macken och köpt nya. Nån har också snott både fram- och baklyse och dynamo förut så nu har jag avtagbara lysen. Jävla idioter! Jag är beroende av min cykel eftersom jag inte har någon bil och inte kan gå längre sträckor. Bagateller ja kanske och billiga grejer dessutom men jag undrar ändå hur folk är funtade. ranting.gif

Undrar jag med, då folk stjäl toarullar på offentliga toaletter. crying.gif
Kostar ju så mycket i tvåpack. -fear-.gif
Vad kostar ett "gummi" egentligen, i förhållande till skammen att bli upptäckt med stöld? dunno.gif
Motti
Riktiga inbrottstjyvar som har lite i toppen är inte så dumma så de åker och gör inbrott i en by där det bara finns en väg ut ifrån,och de flesta verkar ju då ha lite bakom pannbenet eftersom vi inte har några inbrott här alls inga båtstölder heller för det finns bara ett ställe här att sjösätta båtar på och då måste de ta samma väg som de kommer hit. Vi har ägt det här stället sedan 2001 inte ett enda inbrott här!
Wilmer
Då finns det bara oriktiga tjyvar här Motti naughty.gif
pejori
CITAT (Motti @ 18-05-2011, 23:00) *
Riktiga inbrottstjyvar som har lite i toppen är inte så dumma så de åker och gör inbrott i en by där det bara finns en väg ut ifrån,och de flesta verkar ju då ha lite bakom pannbenet eftersom vi inte har några inbrott här alls inga båtstölder heller för det finns bara ett ställe här att sjösätta båtar på och då måste de ta samma väg som de kommer hit. Vi har ägt det här stället sedan 2001 inte ett enda inbrott här!

Sorry, Motti, men det är till just på sådana ställen dom åker.
Där ingen tror att det händer och ingen låser dörren , för "hit kommer inga tjuvar"
*Stintan*
CITAT (pejori @ 18-05-2011, 22:59) *
Så allt man inte vill ha stulet, smetas in med hundskit? tummenupp.gif
Tror jag kan bli rik på en internetbutik. "håll tjuvar borta, köp hundskit, få två högar, för priset av tre." whist.gif

Undrar jag med, då folk stjäl toarullar på offentliga toaletter. crying.gif
Kostar ju så mycket i tvåpack. -fear-.gif
Vad kostar ett "gummi" egentligen, i förhållande till skammen att bli upptäckt med stöld? dunno.gif

rotfl.gif bra idé! Vi kan testa på Blocket.

Tjuven fick ju inte ens ett "gummi" eftersom sånt saknas på nyare ventiler. Kostar kanske 10 spänn giggle.gif
Cacki

"Ta i trä" Motti! flirting.gif
*Stintan*

Jo du så dumma är dom! Båttjuvar kommer ofta sjövägen, iallafall när dom snor båtmotorer vet jag bestämt.
Motti
Jo Stintan de kommer kanske sjövägen men då måste de i vid samma brygga som de ska ta upp båten de stjäl någonstans måste de ju få upp Båten eller ?här finns bara ett ställe vid sjön att sjösätta vid eller ta upp båtar vid .Vi bor på Småländska Höglandet här är fullt av stenbumlingar även i sjön.Så som sakt finns bara ett ställe att ta upp båtar på och sjösätta.Olika i olika län.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 18-05-2011, 23:25) *
Jo Stintan de kommer kanske sjövägen men då måste de i vid samma brygga som de ska ta upp båten de stjäl någonstans måste de ju få upp Båten eller ?här finns bara ett ställe vid sjön att sjösätta vid eller ta upp båtar vid .Vi bor på Småländska Höglandet här är fullt av stenbumlingar även i sjön.Så som sakt finns bara ett ställe att ta upp båtar på och sjösätta.Olika i olika län.

Om dom ska sno hela båten ja.
Cacki
CITAT (Motti @ 18-05-2011, 23:25) *

Men det är väl inte så ofta man stjäl hela båtar? Det är väl fr.a. båtmotorer som är stöldbegärligast?
Motti
Jo men det är ju samma sak !du måste ha en båt för att stjäla en båtmotor då måste du ju upp med båten med den stulna motorn där vi sjösätter dom eller ;)Vi bor vid en innsjö och här är det jäkligt stenigt inte lätt att stjäla något här inte.Helt enkelt för besvärligt att göra sig besvär här wink.gif
Cacki
CITAT (Motti @ 18-05-2011, 23:39) *
Jo men det är ju samma sak !du måste ha en båt för att stjäla en båtmotor då måste du ju upp med båten med den stulna motorn där vi sjösätter dom eller ;)Vi bor vid en innsjö och här är det jäkligt stenigt inte lätt att stjäla något här inte.Helt enkelt för besvärligt att göra sig besvär här wink.gif

Hmm...varför måste man ha en båt för att stjäla båtmotorer? Jag antar att de flesta båtarna ligger förtöjda vid en brygga e.d. när de inte används.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 23:15) *
rotfl.gif bra idé! Vi kan testa på Blocket.

Tjuven fick ju inte ens ett "gummi" eftersom sånt saknas på nyare ventiler. Kostar kanske 10 spänn giggle.gif

bravo.gif rotfl.gif "Begagnad slang utan gummi säljes till högstbjudande". kompiskram.gif
Trampendal
Man kan ju också dra nytta av klåfingrigheten, när den nu tyvärr finns.
Vill man bli av med något utan att åka till tippen sätter man på en adresslapp, ställer ut på lämpligt ställe och vips är det borta.

Innan vi förstod att bilfälgar inte ingick i grovsopor lade vi ut ett gäng till hämtningen.
Eftersom de sen låg ensamma kvar läste jag på och förstod varför.

Vi lät dem dock ligga kvar (i vägslänten, på vischan) några dar och när vi skulle ta rätt på dem
var de putsväck.
Min man har sen praktiserat detta några gånger till och det funkar garanterat. :-)

Blev ju lite OT detta förstås. Förlåt! shy.gif

Motti
Är ni så där tröga eller låtsas ni bara giggle.gif Om man åker runt här med en båt och ska sno en båtmotor så måste man känna till precis var du kan gå in med båten bara det gör det omöjligt att stjäla vare sig båt eller motor om du inte är en James Bond med miniubåt vi med sjötomter vet precis var vi ska gå in med våra båtar annars finns det bara en plats att sjösätta och ta upp båtar här och det är vid badplatsen ,fast en Miniubåt skulle heller inte fungera här i denna supersteniga sjön wink.gif
*Stintan*
CITAT (Trampendal @ 19-05-2011, 00:03) *
Vill man bli av med något utan att åka till tippen sätter man på en adresslapp, ställer ut på lämpligt ställe och vips är det borta.

Innan vi förstod att bilfälgar inte ingick i grovsopor lade vi ut ett gäng till hämtningen.

Vi lät dem dock ligga kvar (i vägslänten, på vischan) några dar och när vi skulle ta rätt på dem
var de putsväck.
Min man har sen praktiserat detta några gånger till och det funkar garanterat. :-)

Gör ingenting alls biggrin.gif

giggle.gif det kanske man skulle testa, jag har massor med skräp som borde till tippen.
pejori
CITAT (Trampendal @ 19-05-2011, 00:03) *

var de putsväck.

OT är helt ok, när det ger tips på, hur man blir av med "skräp" utan att behöva åka till återvinningen. tummenupp.gif
Ställer själv gärna ut boklådor eller krukväxter med texten "bortskänkes" eller "fem kronor"med det jag inte vill ha och där pytsar jag också i annat krafs och dom försvinner fort. tummenupp.gif
Fem kronor är en raritet innocent.gif
Motti
Det man vet inte tillhör en ska man lämna tillbaks !har alltid fungerat för mig ärlighet varar längst rolleyes.gif
pejori
CITAT (Motti @ 19-05-2011, 00:18) *
Det man vet inte tillhör en ska man lämna tillbaks !har alltid fungerat för mig ärlighet varar längst rolleyes.gif

Visst är det så.

MEN man kan inte lita på, att alla resonerar så.
Tänk dig att tel. ringer och någon frågar "är det xxx xxx jag pratar med? "så svarar dom flesta JA det är det.

(det gör inte jag, men jag är yrkesskadad)

Svarar du JA är du rökt, om det är en bedragare. Dom klipper in ditt JA i vilket avtal dom vill och det är godkänt med ditt JA.

Så fungerar bedragare och har du en nixad tel, ska du vara ännumer försiktig.

Jag svarar "det beror på vem du är"...Är det en myndighet, ber jag att få ringa tillbaka. ( Där kommer yrkesskadan in)
Är det Vitalas, bonniers eller dito, ber jag dom fara och flyga, utan att säga JA, någonstans... (lärt mig det av en bedragare) whistling.gif
Motti
Vi kör Mobilt helt här både Mobiltelefoner och Dator ,men nu har jag märkt att det börjat ringa diverse "nasare" så nu ska jag anlita "Nix " igen, så vi slipper allt Naseri ;)Det som retar mig mest är när de ringer mitt på dagen och frågar efter min man ?ja men vad tror ni säger jag !han arbetar faktiskt angry.gif Hur många är hemma mitt på dagen ? inte många.
pejori
CITAT (Motti @ 19-05-2011, 00:49) *
Vi kör Mobilt helt här både Mobiltelefoner och Dator ,men nu har jag märkt att det börjat ringa diverse "nasare" så nu ska jag anlita "Nix " igen, så vi slipper allt Naseri ;)Det som retar mig mest är när de ringer mitt på dagen och frågar efter min man ?ja men vad tror ni säger jag !han arbetar faktiskt angry.gif Hur många är hemma mitt på dagen ? inte många.

Svara aldrig JA om dom frågar efter dig.
Ställ som motfråga "vem är du"...Och be att få ringa tillbaka om det är något att ha.ryp myndighet el. dyl. ( se upp för den nya tandförsäkringen, där dom ber om person.nr. och kontonr. eller kortnr.)

Är det ingen du vill ha att göra med så avsluta samtalet, om du är nixad. men säg aldrig JA tummenupp.gif

CITAT (Motti @ 19-05-2011, 00:49) *

Dom frågar efter den som står för telefonabonemanget.
Man kan numera nixa mobilen också. tummenupp.gif
Motti
Det är på sista tiden det börjat ringa en massa "Nasare"annars svarar jag med förnamn är jag inte intresserad så säger jag ifrån direkt !De har väl upptäckt att vi kör mobilt nu .Men bara det att en del ringer två tre gånger om dagen och frågar efter min man gör mig galen !han jobbar ju för F:n.Det gör väl de flesta mitt på dagen ?Ska ta och anlita Nix nu igen så vi slipper alla j'äkla "Tomtar!;)
pejori
CITAT (Motti @ 19-05-2011, 01:07) *
Det är på sista tiden det börjat ringa en massa "Nasare"annars svarar jag med förnamn är jag inte intresserad så säger jag ifrån direkt !De har väl upptäckt att vi kör mobilt nu .Men bara det att en del ringer två tre gånger om dagen och frågar efter min man gör mig galen !han jobbar ju för F:n.Det gör väl de flesta mitt på dagen ?Ska ta och anlita Nix nu igen så vi slipper alla j'äkla "Tomtar!;)

Japp.
Har nixat här också, och tycker det är kanon. men svarar aldrig ja på " är det xxxxxx xxx jag pratar med" tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon