Full version: Fikon
mamamaggan
Det här låg från början i en tråd om fikon under Krukväxter men jag väljer att lägga det här , hör bättre hemma här tycker jag.

Min man var till Granngården för att köpa blomjord och fick en fikonplanta. De gav bort dem eftersom de inte ser så bra ut.

En grundstam med tre grenar , alla utan ett enda blad utom ett som sitter på grundstammen. De gavs bort för att de just såg ut som de gjorde.

Jorden var kruttorr .

Grenarna har små gröna " knoppar " , tror ni det kan bli något ? Kan den ta sig ? Den är väl totalt 50 cm hög. Har den i kruka i växthusmiljö. Förresten , hur stor kruka vill den ha . Nu står den i en kruka som är 14 cm vid och lika hög. Har den några speciella krav på jord ?

Det satt en informationsetikett i krukan . Där står endast Ficus Carica och att den är härdig till minus 15.

Står också att den vill ha mycket vatten och kan stå " in a shallow layer of water" . Ska jag tolka det som att den kan ha lite vatten på fatet efter en vattning ?

Alexander-VG-zon3
svarade nyss i den andra giggle.gif
mamamaggan
TACK för svaret och tack för att du talade om att du svarat i andra tråden.
Alexander-VG-zon3
det kommer nog gå jätte bra för ditt (ert?) nya fikon tummenupp.gif

bara du inte låter det stå i vatten som ''skötselråden'' ger flirting.gif
mamamaggan
Fikonet är mitt ,så det så ,även fast det var min man som tog till vara tillfället att få en planta gratis.
mamamaggan
Nu har det kommit några små nya blad på en av grenarna. Börjar fundera på att sätta om den i en större kruka.

Den står nu i växthusmiljö , kan jag i stället ställa ut den i ett skyddat söderläge ? Vill ha plats för annat där den står nu.
KRT
Hur ser etiketten ut? Funderar på om det är likadant som det jag köpte igpr, där står också "it can stand in a shallow layer of water". Vilket jag inte har någea intentioner att låta det göra smile.gif

Mitt står iaf ute, just nu i lätt skugga och ska planteras ut på friland i helgen. Men eftersom jag bor i södra Skåne tänker jag ha det på friland och inte i kruka....
mamamaggan
Framsidan av etiketten har två bilder , överst en av något medelhavsland ( Italien kanske ?) , en skiljande rad där det står Ficus carica och underst en närbild på några blad och två fikonkart.

På baksidan står det längst ner på " pilen " Smit.

Då tror jag att jag sätter om den och ställer ut den på trappen , söderläge . Får väl avhärda den lite så den får stå ute några timmar åt gången först.
Alexander-VG-zon3
i juni behöver man inte avhärda fikon, ställt ut den bara, skulle den få lite skador gör det inget när det är in i juni. hade det varit i mars-april och början av maj med blad på den hade det varit en annan sak med att avhärda. tummenupp.gif
KRT
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2011, 15:30) *
Framsidan av etiketten har två bilder , överst en av något medelhavsland ( Italien kanske ?) , en skiljande rad där det står Ficus carica och underst en närbild på några blad och två fikonkart.

På baksidan står det längst ner på " pilen " Smit.
Då tror jag att jag sätter om den och ställer ut den på trappen , söderläge . Får väl avhärda den lite så den får stå ute några timmar åt gången först.

Då är det nog precis likadant som jag köpte smile.gif
Tror vi ska ignorera några av råden på etiketten.... Om trädet redan har varit ute (som mitt har) behöver det nog inte avhärdas.... Mitt står ute nu och verkar trivas storligen, på bara ett dygn har flera av knopparna slagit ut det kommer massor med småblad överallt! Synd bara att vi inte vet vilken namnsort det är. Jag har dock mailat stället jag köpte det på om de har några uppgifter om leverantör el namnsort. Får jag veta något låter jag dig veta - intressant och viktigt m tanke på härdigheten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon