Eva-Helene
...vad sa hon (programledaren) att det hette? Lasagne tyckte jag det hördes som, men.... confused.gif

Nån som vet hur man gör en? Jag hann bara höra nåt om "tidningspapper", möjligen också "kvistar" - det senare är jag def. inte så säker på. Människan pratar ju så fort så jag hinner inte höra allt hon säger blink.gif
Jag tyckte också att hon sa att man skulle kunna läsa om det på programmets sida på nätet, men inte hittade jag det inte crying.gif

Det är hög tid för mig att göra iordning där jordgubbarna ska växa (en rejäl slänt) så det liksom "brinner i buskarna" - så alla tips och råd emottages med största tacksamhet! yes.gif
CeciliaR
Var det detta? http://svt.se/2.153316/1.2393491/varstart_i_kokstradgarden
Eva-Helene
Mjo...jag trodde att dom skulle beskriva närmare än så, så...*suck* Det verkar ju som det bara var i kanterna dom använde tidningspapper + barkflis blink.gif unsure.gif

Det jag vill veta är:

1. Hur bygger man upp bädden - alltså lager för lager, med vaddå?

2. Ska/bör man ta bort grässvålen först?

3. Vad i himmelens namn kallade hon (programledaren) det för? Lasagne??? dunno.gif Lät som det för mig iaf...
Gåsis
Den gjorde man i gunnels gröna oxå för nåt år sedan. Här kommer en länk som visar. Men det finns massor om du söker på just lasagne och odla/odling.
http://www.mixr.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/lasagne-odla

/Åsa
Eva-Helene
JAAAA! thanks.gif Så bra! Behändigt att slippa gräva nu när guben har fått jobb. biggrin.gif
Gåsis
Jag vet inte om jag minns helt fel, man jag tror att i gunnels gröna täckte hon hela limpan med påsjord. Inte bara små hål för växterna.

/Åsa
Eva-Helene
Ja nåt ditåt kommer jag att göra också. Tur att vi känner hästägare som har halm i boxarna, det blir utmärkt att ha i bottenlagret! smile.gif
kerstin z5-6
"HON" I Gunnels gröna?? Du menar mej antar jag haha:) för det var jag .. o det var torv inte plantjord:)
Peztis
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-05-2011, 20:52) *
"HON" I Gunnels gröna?? Du menar mej antar jag haha:) för det var jag .. o det var torv inte plantjord:)

Nähä!

Va lattjo!!!
kerstin z5-6
ja men jag blir lite osäker..lasange? LÅTER SOM EN SNABBVARIANT AV MIN JORDLIMPA

LIMPA

grenar
häst eller kodynga
trädgårdsavfall 1 dm
gräsklipp 1 dm
torv 1 dm

upprepa
till du har önskad höjd

år 2
plantera eller använd i din rabatt
kerstin z5-6
Kan vara nån copycat som vart me men jag var banne mej först!
Wilmer
giggle.gif Hej HON.

Låter som en smaskig limpa, odlingslimpor fast lite enklare variant har jag för mig jag läst att de ofta gjorde förr, eller var det i min bli självförsörjande bok...? På -90 talet..
kerstin z5-6
Bok?..Vilken då?
Wilmer
Hm, det glada lantlivet... Nej jag minns inte alls, gav den till min Kusin som är närmare det livet än jag någonsin kommer.. Den var Brittisk, faktiskt väldigt intressant. Från bokrean på -90 talet. Den beskrev hur man skulle bli självförsörjande i princip, hur man gjorde verktyg och allt möjligt.
Klint
Så fränt kerstin!
Wilmer
Se där, nu är jag stolt över mitt minne. Har googlat; Det goda enkla lantlivet av Paul Heiney.
Lovar inte att det stod i den dock, men boken var mysig! Har också googlat på "odlingslimpa" får upp flera förslag som låter som det jag "lärt" mig tidigare. Någonstans.. Fast jag har aldrig gjort någon själv, men gräver ner fjolårskomposten under leran på lotten i hopp om bättring så att säga..
merlin68
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2011, 00:02) *
Kan vara nån copycat som vart me men jag var banne mej först!

Nähä du Kerstin försök inte giggle.gif det var ju min morfar som odlade så här redan på 1920-talet så det var . han som var först!!! yaay.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon