Anette W
Jag har fått grillkolsaska inkl tändvätska utspridd över mina fruktträd jag satte i fjol (äppelträd o 2 plommonträd), hallonhäcken, svartvinbären, krusbären. Några hjälpte mig att rensa altan från möbler (medan jag var på jobbet) inför takbyte. Man trodde att man gjorde mig en tjänst och gödslade och hällde ut grillkolsaskan från grillen över nästan allt. Först såg jag ett tjockt lager aska i hallonhäcken sen hittade jag kolbitar på de övriga ställena. Det var 2 veckor sen och sen dess har det regnat ordentligt. Vad gör jag? Gräver upp och slänger allt eller gräver upp och försöker byta jorden? Kommer inte att kännas bra att äta av det ändå.

Snyft, ledsen.
Ska försöka sova nu, natti natti.
Eva i Västerås
Inte är det nån fara.

Att inte kunna äta hallonen för att där är aska som tänts med tändvätska (som bränts bort) är överdrivet försiktigt tycker jag. Det är absolut inte värre än att äta köttet som du grillat på kol som du tänt med tändvätskan, och det går ju bra. :-) När du skördar hallonen har tändvätskan dunstat i ett par månader till.
Har det regnat så är det ju inte någon risk att askan ska fräta heller. Du kan ju ev vattna lite extra. Det skadar inte.

Kolen gör bara att jorden håller fukt och näring bättre. Du kan googla på "Terra Preta", urgammal jordförbättringsmetod i Latinamerika.
Anette W
Jag sökte på aska här på forumet och det var ingen trevlig läsning. Döda komposter, döda buskar av ett för högt ph. Tungmetaller. Speciellt av grillkolsaska. sad.gif
Gunilla T
Inte har du förgiftat trädgården....du får vänta och se om något av växterna tagit illa upp. Hallonen vill ju ha lite lägre pH värde i jorden så de blir nog kanske inte så glada men vänta och se och sov lugnt!
Scout
Tändvätskan har brunnit upp långt innan du la på grillmaten ovanför glöden. Så där har du inget att oroa dig för. Tror precis som eva att mer av eventuella tändvätskerester återfinns i grillmaten där röken har gått igenom än i askan.

Grillkol består av träkol, förkolnade växter. Att blanda träkol i odlingsjord är snarast positivt, har vänner som köpt träkol, krossat det, dränkt det i guldvatten och grävt ner det i odlingsjorden. Kolet ger struktur till jorden och kan agera reservoar för näring och vatten.

Du har inget att oroa dig för vad gäller gifter. Möjligen då att vissa växter kanske inte uppskattar NPK-fördelningen i askan (mycket kalium och fosfor, men lite kväve), eller trivs bättre med magrare eller surare jord. Fosfor och kalium gynnar vad jag minns blommning och fruktsättning, medans kväve gynnar bladtillväxt så helt fel tycker jag inte resonemanget är att gödlsa bärbuskar och fruktträd med aska, sen får det ju inte bli förmycket förstås.
EKLO
Kissa på kolen, eller häll urin på den - där har du ett finfint näringsämne som "läcker" kvävegödning och annat till jorden längre än några andra gödslingsmetoder - ingen fara, bara bra.
Christa
Det beror ju på hur rent kol ni har köpt. En del grillkol innehåller mer tungmetaller och andra mindre. Om du har kvar påsen med kol kanske du kan försöka ta reda på vad det är för trä de har använt.

När det gäller tändvätskan så borde väl den ha brunnit upp vilket innebär att eventuella skadliga ämnen redan spridits över området.

Är dock inte säker på om det finns sådana ämnen i tändvätska eller om det bara är själv lösningsmedelet som är skadligt att andas in och få i sig. Det luktar ju förståss förfärligt äckligt när folk tänder grillar med tändvätska. För mig är det en gåta att man fortfarande anväder det när det finns så många andra sätt att tända på.

När det gäller spridning av skadliga ämne så skulle det behöva informeras mycket mer. Det är vanligt att folk eldar en massa saker som inte är ved hemma på tomten och då sprids det ju skadliga ämnen över stora områden.

Många använder tryckinpregnerat virke och står och sågar i det på gräsmattan och så säljer de huset och nästa ägare kanske odlar mat där.

Finns säkert fler exempel.

Att det man odlar inte ser ut att ta skada innebär absolut inte att växterna är fria från skadliga ämnen.
Eva i Västerås
Christa: Jag tror i alla fall det är värre att grilla på kol som tänts med tändvätska, om det nu är farligt.
Tändvätska är flyktig och försvinner upp. Det blir inget kvar i askan.
Samma om man eldar kol som inte är tillverkat av rent trä. Det skit man får i sig via den grillade maten är oerhört mycket mer än det man får via kolaskan.
Det Anette kan få oroa sig för är för höga koncentrationer av askan i sig tror jag, då det ger höjt pH. Det kan man få skölja med vatten. Innehållet i askan är ingen fara.
Christa
CITAT (Eva i Västerås @ 22-05-2011, 23:32) *
Christa: Jag tror i alla fall det är värre att grilla på kol som tänts med tändvätska, om det nu är farligt.
Tändvätska är flyktig och försvinner upp. Det blir inget kvar i askan.
Samma om man eldar kol som inte är tillverkat av rent trä. Det skit man får i sig via den grillade maten är oerhört mycket mer än det man får via kolaskan.
Det Anette kan få oroa sig för är för höga koncentrationer av askan i sig tror jag, då det ger höjt pH. Det kan man få skölja med vatten. Innehållet i askan är ingen fara.

Jag vill ju inte göra henne mer orolig. Jag försöker bara bidra med information så att hon sedan kan ta ett beslut. Att man kanske får i sig mer via maten säger ju inget om innehållet i askan.

FOBO sa redan för 30 år sedan att man bör vara försiktig även med spridning av träaska från rent trä eftersom det innehåller en hel del kadmium som hamnat i trädet genom luftföroreningar.

När dom skulle sprida aska i skogen där jag bodde så fick jag ta del av analyserna av askans innehåll och den innehöll höga halter kadmium.

När det gäller högt pH som du skriver så påverkar det kanske växten men inte den som äter skörden. Högt pH minskar upptaget av tungmetaller.

Jag tror inte heller att tändvätskans innehåll finns kvar i askan. Om man inte av någon konstig anledning hällt på tändvätska utan att elda efteråt så finns ingen risk för akutgiftighet för växter bara för att man tänt med tändvätska.

Själv skulle jag tagit bort askan och kolen om jag inte var säker på att den kom från rent trä. När det gäller pH så beror det ju på hur mycket aska de lagt på.

Nu är det ju frukt och bär som fått aska så någon större katastrof är det nog inte. I undersökningar som gjorts på aska som spridits i skogsmark så har man kunnat konstatera att tungmetallerna i första hand hamnar i veden och bladen och inte i bären.

Alla konsumenter borde ställa krav på att grillkol är certifierad på något sätt och tändvätska borde inte användas över huvud taget. Det finns numera ett flertal bättre sätt att tända med.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon