CITAT (Eva i Västerås @ 22-05-2011, 23:32)

Christa: Jag tror i alla fall det är värre att grilla på kol som tänts med tändvätska, om det nu är farligt.
Tändvätska är flyktig och försvinner upp. Det blir inget kvar i askan.
Samma om man eldar kol som inte är tillverkat av rent trä. Det skit man får i sig via den grillade maten är oerhört mycket mer än det man får via kolaskan.
Det Anette kan få oroa sig för är för höga koncentrationer av askan i sig tror jag, då det ger höjt pH. Det kan man få skölja med vatten. Innehållet i askan är ingen fara.
Jag vill ju inte göra henne mer orolig. Jag försöker bara bidra med information så att hon sedan kan ta ett beslut. Att man kanske får i sig mer via maten säger ju inget om innehållet i askan.
FOBO sa redan för 30 år sedan att man bör vara försiktig även med spridning av träaska från rent trä eftersom det innehåller en hel del kadmium som hamnat i trädet genom luftföroreningar.
När dom skulle sprida aska i skogen där jag bodde så fick jag ta del av analyserna av askans innehåll och den innehöll höga halter kadmium.
När det gäller högt pH som du skriver så påverkar det kanske växten men inte den som äter skörden. Högt pH minskar upptaget av tungmetaller.
Jag tror inte heller att tändvätskans innehåll finns kvar i askan. Om man inte av någon konstig anledning hällt på tändvätska utan att elda efteråt så finns ingen risk för akutgiftighet för växter bara för att man tänt med tändvätska.
Själv skulle jag tagit bort askan och kolen om jag inte var säker på att den kom från rent trä. När det gäller pH så beror det ju på hur mycket aska de lagt på.
Nu är det ju frukt och bär som fått aska så någon större katastrof är det nog inte. I undersökningar som gjorts på aska som spridits i skogsmark så har man kunnat konstatera att tungmetallerna i första hand hamnar i veden och bladen och inte i bären.
Alla konsumenter borde ställa krav på att grillkol är certifierad på något sätt och tändvätska borde inte användas över huvud taget. Det finns numera ett flertal bättre sätt att tända med.