Hej !
har tre hibiskus i köksfönstret som trivs jättebra. Den ena är stor och blommar med stora vackar blommor. Fick till min fasa se igår att det blivit spinn på alla tre hibiskussorterna
Sprayade ohyremedel på alla tre, men såg idag att det kröp en hel del iallafall. Vad ska jag göra ? Är rädd att de ska dö nu och de som är så fina. De står torrt och ljust och jag vet att det är en bra miljö även för spinn, men blommorna har aldrig varit så fina som när de står just där. Vissa av bladen har börjat gulna och trillat av. Hjälp mig,s å jag kan rädda dom. Snälla, alla tips är av värde nu
/Koja
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2011, 06:17
Har du testat provado plus spray? det är ett av få medel man kan få tag på som tar död på kryp som hör till spindelfamiljen.
Anna-Karin Lundberg
19-05-2011, 06:21
Jag har två stora hibiskus som jag har ute på sommaren. När de kommer in på hösten får de ofta spinn och de tappar alla blad, troligen pga det dåliga ljuset. Hur som helst, jag spolar dem med handduchen, hård stråle och senaste året har jag använt provado-pinnar som man sätter i jorden. De har fungerat väldigt bra. Tidigare sparyade jag med såpvatten, men det fungerade bara kortvarigt.
Hibiskusarna varkar sega, får de bara hjälp nu så tror jag inte de kommer dö. Spinnet kom nog av att det blivit för torrt och varmt i fönstret.
Katten maja
19-05-2011, 06:22
jag har också spinn på mina men har köpt ohyrepinnar att sätta i jorden samt att jag spolar dem med kallt vatten då det tar bort en del och dödar de levande. Jag brukar få köra minst två gånger med pinnar då de inte dör helt men hitills har det alltid fungerat.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2011, 06:26
Orsaken till varför pinnarna inte funkar helt bra är att de främst är riktade att ta död på kryp som hör till insektsfamiljen och inte de som hör till spindelfamiljen, bättre testa medel som är riktade mot spindelfamiljen ifall man ska ta död på spinnkvalster.
Alexander-VG-zon3
19-05-2011, 08:21
dränk hibiskusen i varmt vatten (40-42grader) i ca 20-30minuter. är de stora försök lägga delar av den i vatten. miljövänligt och har funkat väldigt bra för min del. upprepa några gånger, sedan får man försöka förbättra växtförhållanden för hibiskiusen.
spinn flyttar sig mycket mellan växter, rengör fönstret, karmen, krukor, redskap m.m.
annars provado plus eller gå in på nyttodjur.se som har bekämpning för spinn.
Crazy4Flowers
19-05-2011, 08:41
Läs i
denna tråd om Spidermite, har själv köpt men inte kört det ännu.
En bra grej att göra om du kan är att ta plantan och lägga i badkar eller dusch och duscha med varmt vatten snurra runt den och duscha mera, fungerar ganska bra, se till att om det är något som plantan behöver ger du det för något fattas när den blir sjuk.
Tack för tips, var hittar jag provado-spray ? Och det sistnämnda sprayet ? bara sedanigår har flera blad gulnat. Tror jag har pinnar, ska sätta i de så länge. Ska ju åka bort en vecka också : (
sqrulan
19-05-2011, 13:26
Köp spidermite control för det är det enda som funkar bra, sök på nätet.
Crazy4Flowers
19-05-2011, 14:29
Att bladen gular nu är på grund av skador som skett tidigare, har du duschat av plantan med varmt vatten så har du fått bort det mesta för nu. Nya blad kommer senare.
Lite uppdatering ommina hibiskus. Det har visat sig, att nästan alla mina hibiscus har spinn och jag har sprejat dem flera gånger med Provado Spray. Det är väldigt effektivt men efter några veckor, så sitter det några få levande under bladen ändå. De har tappat blad, så de är nästan kala, men nya blad kommer. Hur ska jag göra för att få bort dessa odjur en gång för alla ? Har även märkt dessa djur på änglatrumpet ute. Är det ett spinnår eller vad ?
Det är nästan omöjligt att utrota spinn.
Jag har själv gjort den rätt tråkiga upptäckten att Provado Plus sprayen visserligen dödar spinnet, men det dödar också växternas blad, och de nya bladen har kloros. Och när effekten försvinner efter en månad så nya blad blir normala, så kommer också spinnet tillbaks.
Min erfarenhet av spinn är att man får lära sig att leva med skiten. Med några månaders mellanrum så får man bära ut alla växterna i badrummet, spola av dem, och spraya dem med en blomspruta med en kapsyl grönsåpa och en kapsyl matolja. Det håller spinnet i stången.
Men av med dem blir man aldrig.
EDIT: Fast jag har då inte testat det här medlet Spidermite Control.
Hej
Tyvärr när vi bekämpa spinn . vi glömmer att de har ägg måste man bekämpa på annat sätt och på annat tid plus vi bekämpa en gång och blir spinn som kvar mera starkare mot medel , så om vi ska bekämpa någon , vi måste lägga planering från början vilka medel ska använder och vilka tid och hur många gångar , det är samma vanliga läkare som man ska ta hela medel under 10 dagar annars blir medicin utan resultat , och samma sak med oss ska man börja tidigt inte försent om du upptäcker sjukdom eller insekter tidigt ibland man behöver bara ta bort på handen insekter och skada delar inte mera men slarviga som har ofta svårt problem som tvinga att förlorar sina växter på slarviga sidan .
Obs
Ibland om man borta eller kasta sakad första växter från friska det hjälper mycket , man ska inte vänta till spinn ska flytta till andra.
H:Bassam
theresen
17-07-2011, 23:31
ljust vill dom ju stå men inte torrt, dom ska väl vara lite smått fuktiga hela tiden?
har du inte en spray flaska med riktigt fin spray stråle för då kan du ju spraya på dom lite oftare i fönsterkarmen och slipper asa dom fram och tillbaka.
ett par skålar med vatten jämte höjer luftfuktigheten.
står det inte på bekämpningsmedlen att man ska upprepa efter nån vecka eller två?
prova att klippa ner den så finns det inte så mycket blad för spinnen att sätta sig på, de kanske föröka sig mindre när de märker att det inte finns så mycket mat.
får jag ohyra så brukar jag spruta såpvatten så det dryper om det.
oftast så gör jag det med en gång när jag köpt en ny blomma, sen får den stå i badet ett par dagar och torka efter ett par sprayningar, grejen är ju att man måste träffa ohyran med såpvattnet därför sprayar jag alltid mycket så det kommer in överallt i grenveck och bladveck.
theresen
17-07-2011, 23:47
http://hibiscus-sinensis.com/skotsel.htmlhittade här en sida om hibiscus skötsel. i avsnittet om ohyra står faktiskt att provado GYNNAR spinnet
http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/blommor/hibiscus.php
Hej
Jag ska bjuda min tips som jag provade :
Tips
Man kan suga dem på dammsuga men man ska försöka skada inte blad och det fungera mot löss och andra insekter..
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.