Full version: Fikon Desert King
Citronfjäril
Jag har funderingar ang omplantering. Har köpt en stickling från odla, den är inte så stor än. Ska den ha en mindre kruka så här i början eller kan jag plantera i stor kruka direkt?
Alexander-VG-zon3
det kan vara bra att plantera upp den vart efter den växer, ta en kruka som är 3-6cm större. kalkrik och luckerjord fungerar dvs krukväxtjord eller planteringsjord av hög kvalité fungerar. plantera inte om den för långt ut på säsongen, det är bra om den är välrotad innan vintervilan. så senaste juli-början av aug.

desert king är en san pedro sort vilket betyder att den både är ''självfertil'' och ''smyrna'', olika skördar blir olika. vilket kan göra att den kan fälla frukter.
Citronfjäril
Tack för snabbt svar. Jag ska försöka övervintra den tillsammans med mina pelargoner där temperaturen kommer att variera mellan + 5 och + 10 grader beroende på utetemperaturen. Har ljusramp ovanför pelargonerna men det blir inte så mycket ljus på fikonet som kommer att stå i andra änden av rummet. Det finns inga fönster. Jag återkommer säkert med fler frågor efter hand...tack!
Alexander-VG-zon3
om allt står rätt till och fikonet har förstått att det är vinter, så fäller den bladen (får en gyllengul höstfärg) och behöver inte extraljus på vintern, däremot är svalt bra. håll koll på vattningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon