Jag har hittat en växt som spridit sig med rotskott i en av mina rabatter och jag kan inte förstå vad det är (något jag har planterat eller ett ogräs...). Känner någon igen den? Rötterna är långa men plantorna var lätta att dra upp ändå.
Liknar både mina såpnejlikor och höstsolrosor/septembersolrosor. (blandas ofta ihop med Rebecka)
Såpnejlika frösprider sig lätt, samt rotsprider sig, men går lätt av nere vid roten om man försöker dra upp dem.
Höstsolrosorna vet jag ej hur de beter sig när man drar upp dem...vill inte bli av med dem.
Avvakta lite och se hur de utvecklar sig så kanske det är lättare att se. Bägge sorterna, om det nu är någon av dem, blommar sent men såpnejlikan kommer först, i juli nån gång.
Helén
OK! Såpnejlika är det inte för det har jag på ett annat ställe och de ser inte likadana ut. Det som du kallar höstsolros kan det nog vara, jag är bara lite förvirrad för isåfall har de vandrat iväg långt i rabatten från där de fanns förra året

Tack för svaret!
Red Top
19-05-2011, 19:36
Tror inte det är såpnejlika. Den är rosaröd på skaftet närmast roten. Det är dessutom mycket svårt att få med roten. Som HelénE skriver, den går lätt av vid roten, så man bara får skaftet i handen.
Kan det vara Parksallad? Ett förfärligt ogräs som jag ständigt kämpar med.
smuleborg
24-05-2011, 20:55
Absolut inte Såpnejllika, var glad för det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.