Full version: Fönsterbänkar
Emily
Hej! Är lite osäker om jag skulle lägga detta under krukväxter, men jag testar.

Det börjar bli fullt på mina fönsterbänkar och jag skulle vilja ha bredare bänkar och fler blommor.

Har ni några tips på vart man kan få tag i extra breda fönsterbrädor? Dessutom bor jag i hyreslägenhet så kan inte ändra så lätt... Något fiffigt sätt att fästa de stora breda på de smala som redan finns?
*Stintan*
Jag modifierade några billiga lagerhyllor som jag betsade och ställde framför så de är i samma höjd som de gamla smala fula fönsterbänkarna. Då fick jag på kuppen en hylla under som är perfekt för uppdrivning av småplantor på våren med lysrör fästade på undersidan av den övre "fönsterhyllan". Passar kanske inte i slott men för en blomtokig i liten lägenhet funkade det perfekt.

Annars kanske det går att skruva bort de gamla (kolla på undersidan) och köpa en hobbyskiva i trä, finns olika bredd o längd, och sätta fast på de ursprungliga konsollerna.
Eva i Skåne
Ett alternativ är att sätta en hylla till högre upp så får du krukväxter i två våningar och slipper insyn på kuppen flirting.gif
Vill du ha det fint beställer du glasskivor hos glasmästaren. Billigare variant är enkla trähyllor från varuhus. Fästes med konsoler i fönsterramen.[attachment=60796:DSC03293___Kopia.JPG]
evaisa
Jag håller med! Är man växttokig måste man ha breda fönsterbänkar. Några av mina är egentligen ganska breda men skulle givetvis kunna vara ännu bredare.

En annan önskan är att slippa invändiga persienner, fy vad jag är trött på att växterna trasslar in sej i dom.

Fler fönster åt växterna
Mer bänkar åt krukorna
Färre persienner som skadar bladen!

Uppvärmda växthus åt alla! :-)

( Nej jag driver inte med dej ...fast jag blev himla inspirerad! )
pelargonfreak
Bahaus har lite olika som man kan be dom såga till i rätt storlek rolleyes.gif
Emily
Jag tror att själva fönsterbänken (någon form av sten) är limmad på konsollerna, men eventuellt skulle man kunna skruva bort hela konsollen från väggen.

Jag hade helst hittat färdiga bänkar, bara att skruva upp.

I två våningar känns inte som min grej, gillar att kunna se ut!

Persienner mellan glasen har vi här tack och lov!
Sainty
Jag kör med parkettplanka, alltså en sån här. Inget mäck behövs, det är bara till att lägga ovanpå den fastsittande fönsterbrädan. De jag använder är riktigt tunna, bara 4mm och 23cm breda, de duger för ändamålet då de ger mig 10cm extra utrymme.
Peztis
Annars kanske du kan ställa ett litet smalt bord framför? Lätt att göra med några plankor...

Eller en blomlåda i samma höjd så att man kan plantera ned växterna eller ställa ned hela krukan?

Vill du trots allt ha en bredare fönsterbräda och den befintliga inte går att demontera så kan du ju sätta extra långa konsoller som är längre än den befintliga brädan och sedan bara skruva i en till fönsterbräda framför. Det finns ju färdiga fönsterbräden att köpa lite överallt eller så köper du en planka och fixar till den så att den passar övriga rummet eller att den passar befintliga brädan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon