kluringen
Ett hav av påskliljor och narciss var fröjd för ögat under förvåren fram tills nu. Perennerna har svårt att ta sig i denna djungel av långa tunga blad som har lagt sig ner som en tjock matta.

Kan jag klippa ner bladen en bit för att ge luft och ljus åt perennerna. Lökarna har förökat sig alldeles för bra så det gör inget om det inte blir blomma på alla nästa år.

Finns det andra knep? Knuta nystan som jag har gjort tidigare år funkar inte, bladen är fortfarande för färska.

*Stintan*
Löken behöver bladen för att ta upp näring som behövs för framtida blomning så klipp inte av dem. Kan du inte knyta ihop ett gäng bara.
HelénE
CITAT (*Stintan* @ 19-05-2011, 21:38) *
Löken behöver bladen för att ta upp näring som behövs för framtida blomning så klipp inte av dem. Kan du inte knyta ihop ett gäng bara.

Jag klipper alltid ner bladen på tulpaner, påskliljor, scilla, vintergäck mm och har då inte märkt nån minskad blomning, snarare så blir det mer och mer lökväxter varje år.

Nu klipper jag kanske inte ner dem direkt, det brukar ta några veckor innan jag orkar ta itu med det hela.

Helén
Crazy4Flowers
Läste någon som flätade ihop dom tussvis...
kluringen
Tack för svaren.

CITAT (*Stintan* @ 19-05-2011, 21:38) *

Det är vad jag också har lärt mig.

CITAT (HelénE @ 19-05-2011, 22:07) *
Jag klipper alltid ner bladen på tulpaner, påskliljor, scilla, vintergäck mm och har då inte märkt nån minskad blomning, snarare så blir det mer och mer lökväxter varje år.

I år har jag så extremt mycket blad att de kanske kväver perennerna. Ska testa din metod Helén. Jag kan ju lämna 10 – 15 cm av bladen. Det som döljs snart om perennerna får en chans att komma upp.

CITAT (Crazy4Flowers @ 19-05-2011, 22:57) *

Det är vad jag brukar göra. Jobbigt och tidsödande. Ska ta kort på bladmattan i morgon. I år blir det saxen låter som den mest kreativa lösningen.

HelénE
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-05-2011, 22:57) *

Det kan man göra, men har man som jag extremt mycket tulpaner i rabatten så blir det inte heller snyggt.

Men man behöver ju inte ta alla blad, man kan låta ett på varje tulpan vara kvar.

Det är förresten samma med mina allum, när de blommat ut så klipper jag ner bladen. Och de blir också bara fler och fler, var bara några stycken när jag flyttade hit för 5 år sen och nu täcker de en halv rabatt., så jag tror inte nedklippningen gör så stor skada.

Helén
Aqvakul
Jag tror inte heller att nedklippning är så illa, om man gör det med eftertande - väntar några veckor och låter något eller några friska blad stå kvar lite längre...
kluringen
Ja, klippa är nog det enda raka.

Så här kan det inte se ut tills de vissnar av sig själva. Återkommer med bilder på vad som döljer sig under. Hoppas inget har dött av att vara helt övertäckt med blad. Blomskaften klippte jag bort för ca två veckor sen, då stod bladen fortfarande uppräta men har fortsatt att växa på höjden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon