Full version: svart bark
elwood44
Köpte en Hängpil till min fru ifjol. Hon ville ha ett träd att sitta och fika under när vi blir pensionärer om 35 år.
Förra året växte den bra men nu har det börjat sprida sig svarta fläckar på trädet (oftast vid förgreningar).
Bladen gulnar och vad jag tror är att grenen dör sen. Det har inte angripit alla grenarna men det ser ut att sprida sig. Tacksam för hjälp

Orkidétjuven
Är det inte så att pil ganska lätt drabbas av korksjuka? Jag vet dock inte symptomen på detta. Kanske ngn annan med mer vetskap kan säga om detta kan vara det eller inte.
Cilla
Pilskorv. Vissa sorters pil kan man närapå räkna med får det.

SLU rekommenderar beskärning, och det kan man göra. Min erfarenhet är att beskärning behövs varje år och att smittan gör trädet fulare och fulare. Kanske har någon lyckats att minska skorvens angrepp, jag har det inte. I äldre pilar uppstår det kvastar som också angrips, så skär man, det uppstår kvastliknande efterväxt mm.

http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...17_utskrift.pdf

Satsa på en annan art! Eller på en annan pilsort som sällan får det.
Shabbadang
CITAT (Cilla @ 23-05-2011, 00:23) *
Pilskorv. Vissa sorters pil kan man närapå räkna med får det.

SLU rekommenderar beskärning, och det kan man göra. Min erfarenhet är att beskärning behövs varje år och att smittan gör trädet fulare och fulare. Kanske har någon lyckats att minska skorvens angrepp, jag har det inte. I äldre pilar uppstår det kvastar som också angrips, så skär man, det uppstår kvastliknande efterväxt mm.

http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...17_utskrift.pdf

Satsa på en annan art! Eller på en annan pilsort som sällan får det.

Jag har för mig att fontänpil (Salix x elegantissima) är mest utsatt. Pilar ska förstås växa på en fuktig plats för att trivas bra också. Stressade växter blir lättare sjuka. Knäckepil (S. fragilis) har man sett växa friskt på vanlig tomtmark, men den blir ju väldigt stor förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon