Namiira
Hej allihopa!

Det är så att jag för ett tag sen fick upp ögonen för växter (mer än vanligt alltså!) och bestämde mig därför idag för att köpa med mig mynta och tomatplantor från jobbet.

Jag har googlat runt och kikat lite, men får dubbla budskap från alla håll och kanter. Därför vänder jag mig nu till er ang. dessa plantor.

Hur ska myntan stå? Ljust givetvis, men direkt solljus? Halvskugga?
Kan den stå inomhus på fönsterbrädan eller måste den stå på balkongen? (Tar givetvis in dem då under nätterna än så länge). Ska man toppa dem? Hur gör man det?

Och tomatplantan vet jag inte ens vad det är för sort, om det är cocktail (antar det!). Samma frågor gäller den. Direkt solljus? Fönsterbrädan? Balkong? Toppning? Ta bort blommor, ha kvar blommor osv.

Är verkligen helt ny när det gäller detta men är så sugen på att lära mig nu när jag ser så många duktiga odlare och vad de åstadkommer!
Jag har bara tillgång till västerfönster/balkong kan tilläggas.

Undrar även om någon vet lite mer om respektive myntasort.
Mynta, tomat, mynta

Denna köpte jag på Coop, änglamark ekologisk mynta stod det bara.
Någon som vet vad den heter?

Mynta nr två som jag köpte på jobbet. Någon som vet dess svenska namn?

Och tomatplantan! Ska man toppa eller inte?

Hoppas att någon kan svara på dessa frågor! Ber om ursäkt om tråden hamnat fel eller om jag missat liknande befintlig tråd.
Tack på förhand! smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Man toppar inte tomatplantor mer än möjligtvis högväxande tomatsorter framåt hösten och det du har ser ut att vara av busktomattyp = den ska inte klippas eller tjuvas. Går bra ha kvar blommorna. Växten kommer behöva större bytta med tiden (dvärgsorter ca 5-10liter, normalstora sorter 15-25liter)

Alla dina växter trivs nog bättre utomhus än inne, tomatplantan gillar dock inte temperaturer under +7C myntorna kan dock klara lägre temperaturer. Det som är vilktigt är dock att du skuggar dem från för starkt solljus i början de måste sakta få vänja sig vid ändrat klimat.

Sätt myntorna i större byttor framåt sommaren och du behöver inte göra något mer än vattna, ingen toppning eller något sånt, mynta är ett jäkla ogräs det tar man inte död på i första taget. Har slitit myntarötter till förbannelse på min nya odlingslott.

Den plantan med gröna blad ser ut att vara något åt grönmynta hållet och den andra är någon slags pepparmynta
Namiira
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-05-2011, 22:02) *
Det som är vilktigt är dock att du skuggar dem från för starkt solljus i början de måste sakta få vänja sig vid ändrat klimat.

ÅÅh tack så mycket för ditt snabba svar!
Kan varken myntan eller tomatplantan stå i direkt solljus? Eller var det bara myntan du syftade på?
Har ett bord på balkongen, så man kanske kan ställa dem lite halvt under det om solen ligger på hela eftermiddagen?

Annars får jag bara prova mig fram helt enkelt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inga växter man tar direkt inifrån mår bra av att stå i starkt solsken de bränns lätt sönder, solen på balkongen är starkare än den i ditt fönster, man måste sakta vänja alla växter för starkare ljus, både tomat och mynta kan stå i sol sen under sommaren då de vant sig. Man kan skugga med fiberduk och liknande ifall man har svårt hitta lite skuggigare lägen
Namiira
Okej då vet jag! Det är lite samma princip som med vissa blommor som måste härdas för att tåla frost alltså.
Man kan låta dem stå i fönstret lite, placera ut dem på balkongen efter ett tag och sedan ta in dem efter en stund för att stärka dem?

Tack så mycket för alla råd! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon