Davidoff
Blommade för några veckor sedan, men ännu inga fruktämnen!? Tar det längre tid eller har jag missat att man måste pollinera?
/D
PMK
Tjena!

Jag försöker alltid pollinera mina blommor, med ett finger eller bara skaka om planta och blommor lite, så släpper dem pollen i en enda ''puff'' smile.gif

Efter några veckor bör du absolut ha sett tendenser till frukt, enligt min erfarenhet än så länge i alla fall. Brukar synas ganska med en gång när blommar är pollinerad och klar!
Crazy4Flowers
Jag klämmer på blomman ett finger på var sida på utsidan och "nyper" dom lite det blir oftast frukt, man får göra det lite då och då.
Anja Danmark
Og jeg gør slet ingen ting og får masser af frugt alligevel...

Det er min erfaring, at planterne styrer det ret fint selv - og at det er fuldt normalt, at de kaster en masse blomster i starten, før frugterne pludselig dukker op!

Ind i mellem kan jeg finde på at ryste/skaka planten en smule, mens den stadig står inde, men når den først er flyttet i drivhus, gør jeg ikke mere. Og jeg har egentlig ikke bemærket, at det gør en forskel i forhold til mængden af frugter.
Davidoff
Så om man nu inte gör nåt, hur länge dröjer det innan frukterna börjar svälla?
Anja Danmark
Hvis blomsten visner uden at falde af, kan man se frugten på vej derinde straks...

Og derfra går der så op til 3 måneder, før man har en moden frugt. Men man kan jo også plukke et par stykker før fuld modenhed - då går der kun et par måneder!
PMK
Det betyder alltså att dem fruker som är på nu, inte är klara förrens.. slutet på Augusti?!!
skånepåg
Ge den ett par veckor till, jag har odlat chili som tappat blommor men sen gett frukter, ge den tid bara ^^
Anja Danmark
CITAT (PMK @ 20-05-2011, 14:52) *
Det betyder alltså att dem fruker som är på nu, inte är klara förrens.. slutet på Augusti?!!

Det kommer an på, hvor langt de er fremme nu - men fra befrugtning til moden frugt går der mellem 2 og 3 måneder...

Jeg havde de første modne frugter i marts på en chili sået i september, og frugten viste sig i januar.

Davidoff
"Fra befrugtning"? Måste man befrukta chili?
Anja Danmark
Nej - jeg mener bare fra den begynder at danne frugten...
Crazy4Flowers
Om chilin finns inne eller tex i växthus behöver man pollinera, men står dom fritt ute så kommer insekterna och sköter det åt en.
Anja Danmark
Fortæl ikke det til mine chilier - de klarer sig selv fint, både inde og i drivhus....

Davidoff
Nä, nu får ni bestämma er: måste man pollinera chili i växthus?
Anja Danmark
Jeg kan kun svare for mig selv - jeg gør det ikke i drivhus og får masser af frugt.

[attachment=60836:Purple_J...no_lille.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon