Jag gick också på det här erbjudandet (genom Odla.nu:s nyhetsbrev). När jag hämtade paketet i förrgår blev jag förvånad över hur litet det var. När jag kom hem såg jag att avsändaren var Allers trädgård och
Bakker så jag anade nästan vad som skulle finnas i. Mycket riktigt var det en förtorkad liten barrotad ros i en plastpåse. Tre små pinnar varav en var bruten och de övriga nästan till hälften bruna och döda, inget skyddsvax, inget skydd för rötterna, lite grönt längst ner på pinnarna men det såg väldigt torrt och "skrynkligt" ut. Hela plantan med rötter var inte mer än 20-25 cm och okuleringen inte ens en decimeter från pinnarnas yttersta spets.
Jag ringde kundtjänst och fick reda på att New Dawn var slut och att de kunde erbjuda mig en Nostalgie istället eller två nummer av tidningen. "Eh", sade jag, För det första vet jag inte om jag är så intresserad av att fortsätta prenumerationen för så bra var faktiskt inte tidningen. För övrigt kommer väl den andra rosen också från Bakker, antar jag? Och då får jag ju bara ringa upp igen när nästa mumie kommer. Om jag hade vetat att rosen skulle komma från Bakker hade jag nog aldrig nappat på erbjudandet från början."
Jag frågade också vad tänkte på när de anlitade Bakker då de ju har ett ganska dåligt renommé i trädgårdskretsar. (Speciellt med tanke på att det finns en del bra, seriösa rosfirmor i Helsingborgstrakten som dessutom har samma ros - barrotad -för nästan samma pris, tänkte jag i mitt stilla sinne.) Då fick jag numret direkt till redaktionen och ett namn på en person som jag kunde tala med där. Får väl ringa på måndag och höra vad de har att säga.

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2011, 20:21)

Jag hade krukodlat den i 3 veckor-då är skotten längre , sugrötterna bättre osv
SEN planterat den ute i marken
Det är precis så jag gjorde då jag förstod att det inte var någon idé att plantera den på vanligt sätt. Först en dryg timme i en burk vatten (Att ta en hink var ju inte att tänka på!

) sedan ner i en roskruka så att pinnarna stack upp en 4-5 cm i alla fall. Fast nu två dagar senare har pinnarna dött ännu mera så jag hyser dessvärre inget större hopp om den lilla "mumien".