jax_74
Jag har fått en barrotad ros, new dawn, som premie i en tidning. Har inte odlat rosor förut. Ympstället verkar sitta ganska högt upp och strax ovanför tre nedklippta skott på ca 10 cm. Om ympen ska hamna 10 cm under jord kommer skotten också hamna under jordytan, då blir ju hela plantan begravd. Är det meningen eller ur ska jag göra? Jag tänker plantera den i kruka, några tips för det också?
kolmask
Då har vi "gått på" samma erbjudande smile.gif Jag är visserligen ingen expert, men jag satte min så att några cm av skotten stack upp ovanför jordytan. Den kändes lite ynklig den där rosen tyckte jag, men jag hoppas den tar.
Aqvakul
CITAT (kolmask @ 20-05-2011, 13:22) *
Då har vi "gått på" samma erbjudande smile.gif Jag är visserligen ingen expert, men jag satte min så att några cm av skotten stack upp ovanför jordytan. Den kändes lite ynklig den där rosen tyckte jag, men jag hoppas den tar.

Jag hade gjort likadant... tummenupp.gif
kerstin z5-6
Jag hade krukodlat den i 3 veckor-då är skotten längre , sugrötterna bättre osv
SEN planterat den ute i marken
Kryddan03
Jag gick också på det här erbjudandet (genom Odla.nu:s nyhetsbrev). När jag hämtade paketet i förrgår blev jag förvånad över hur litet det var. När jag kom hem såg jag att avsändaren var Allers trädgård och Bakker så jag anade nästan vad som skulle finnas i. Mycket riktigt var det en förtorkad liten barrotad ros i en plastpåse. Tre små pinnar varav en var bruten och de övriga nästan till hälften bruna och döda, inget skyddsvax, inget skydd för rötterna, lite grönt längst ner på pinnarna men det såg väldigt torrt och "skrynkligt" ut. Hela plantan med rötter var inte mer än 20-25 cm och okuleringen inte ens en decimeter från pinnarnas yttersta spets.

Jag ringde kundtjänst och fick reda på att New Dawn var slut och att de kunde erbjuda mig en Nostalgie istället eller två nummer av tidningen. "Eh", sade jag, För det första vet jag inte om jag är så intresserad av att fortsätta prenumerationen för så bra var faktiskt inte tidningen. För övrigt kommer väl den andra rosen också från Bakker, antar jag? Och då får jag ju bara ringa upp igen när nästa mumie kommer. Om jag hade vetat att rosen skulle komma från Bakker hade jag nog aldrig nappat på erbjudandet från början."
Jag frågade också vad tänkte på när de anlitade Bakker då de ju har ett ganska dåligt renommé i trädgårdskretsar. (Speciellt med tanke på att det finns en del bra, seriösa rosfirmor i Helsingborgstrakten som dessutom har samma ros - barrotad -för nästan samma pris, tänkte jag i mitt stilla sinne.) Då fick jag numret direkt till redaktionen och ett namn på en person som jag kunde tala med där. Får väl ringa på måndag och höra vad de har att säga. smile.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2011, 20:21) *
Jag hade krukodlat den i 3 veckor-då är skotten längre , sugrötterna bättre osv
SEN planterat den ute i marken

Det är precis så jag gjorde då jag förstod att det inte var någon idé att plantera den på vanligt sätt. Först en dryg timme i en burk vatten (Att ta en hink var ju inte att tänka på! rotfl.gif) sedan ner i en roskruka så att pinnarna stack upp en 4-5 cm i alla fall. Fast nu två dagar senare har pinnarna dött ännu mera så jag hyser dessvärre inget större hopp om den lilla "mumien".
kerstin z5-6
Trist att de väljer sådana firmor ..
jax_74
Tack för svaren. Jag trodde den stackars rosens tillstånd var normalt eftersom jag aldrig köpt rosor förr, lättlurad. Ska bli spännande att se om den ändå vill börja växa.
Anna-Karin C
Jag har oxå samma ros stående ute i en kruka. Verkar inte speciellt levande. Vet inte om den stått en 2-3 veckor nu. Hur går det för era? Lever de?
Kryddan03
CITAT (Anna-Karin C @ 02-06-2011, 00:14) *
Jag har oxå samma ros stående ute i en kruka. Verkar inte speciellt levande. Vet inte om den stått en 2-3 veckor nu. Hur går det för era? Lever de?

Nej, den har vandrat vidare till det stora rosariet i himmelen.
Tulipanaros
Min lever! liten var den, men den har redan fått fyra-fem fina skott. Så jag tror på den. smile.gif Men tråkigt för er andra.
kolmask
Min lever också! Den är väl inte mycket för världen, men det har kommit lite nya skott i alla fall.
kerstin z5-6
Krukodla ett tag -firman är usel Bakker:(-- när skotten klarar 15 cm begravning planterar du
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon