sandybell
Hej!

Är det någon som känner igen denna planta och vet vad den heter?

När vi började påta i trädgården runt vårt hus som vi köpte 2005 så upptäckte vi denna växt som hade spritt sig något enormt på gården. Där den breder ut sig växer i stort sett inget annat, då den är tidig att komma upp på våren och sprider ut både blad och rötter så det inte blir plats för annan växtlighet. Den har blå blommor när den är fullt utslagen. Har för mig att det är lite rosa på dem också. Ganska fina kan tyckas, men otroligt jobbiga att bli av med.

Photo maj 19, 21 32 47.jpg

Red Top
Ser ut som Uppländsk vallört. Dialektalt känd under namnet "byskvaller", eftersom den sprider sig lika snabbt. Den får ju vackra blå/rosa blommor, men man gör bäst i att gräva upp den om den hamnar där man inte vill ha den.

Så det är bara att sätta igång och gräva. Den har ett otroligt rotsystem. biggrin.gif

Ska kanske tillägga att det går att göra väldigt bra näringsvatten av den. Lättare att handskas med än brännässlor.

Du kan läsa mer här: Uppländsk vallört. Artikel på Odla.nu
Aqvakul
Uppländsk vallört - tveklöst!
sandybell
Tack för svar! smile.gif

Det ser ut som att det kan vara den. Däremot tyckte jag att det såg ut att vara fel färg på blommorna då jag kollade på http://www.odla.nu/artiklar/ute/jord-och-g...plandsk-vallort, men sedan när jag sökte på uppländsk vallört så hittade jag denna: http://www.odla.nu/fragor-svar/v/vad-heter...plandsk-vallort , och där ser den identisk ut.

Som vi har funderat över dessa växter! Och även grävt, för den delen smile.gif Men det är en hel del kvar...
Pius
CITAT (Red Top @ 20-05-2011, 00:27) *
Ser ut som Uppländsk vallört. Dialektalt känd under namnet "byskvaller", eftersom den sprider sig lika snabbt. Den får ju vackra blå/rosa blommor, men man gör bäst i att gräva upp den om den hamnar där man inte vill ha den.

Så det är bara att sätta igång och gräva. Den har ett otroligt rotsystem. biggrin.gif
Ska kanske tillägga att det går att göra väldigt bra näringsvatten av den. Lättare att handskas med än brännässlor.

Du kan läsa mer här: Uppländsk vallört. Artikel på Odla.nu

Det måste väl inte vara just Uppländsk Vallört för att göra näringsvatten? Jag har också vallört i trädgården men vet inte vilken sort, min kanske är mera blå. Den går väl också att göra näringslösning av hoppas jag?

Pius
Aqvakul
CITAT (Pius @ 20-05-2011, 12:50) *
Det måste väl inte vara just Uppländsk Vallört för att göra näringsvatten? Jag har också vallört i trädgården men vet inte vilken sort, min kanske är mera blå. Den går väl också att göra näringslösning av hoppas jag?

Pius

Visst går det! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon