Sista 2 vintrarna har gått hårt åt mina rosor.
Så upptäckte jag i går att ett par av rosorna blivit hårt ätna av nån liten grågrön larv, ca 1 cm lång, samt att de även förpuppat sig i bladtopparna.
Jäkla irriterande, har aldrig haft sånt på rosorna tidigare och tyvärr hade framfarten bara sen jag kolla rosorna i helgen varit ganska stor.
Nu klämde jag ihjäl så många jag kunde hitta och sen sprutade jag faktiskt dem med pyrosol. Det är ju inga blommor än på dem så humlor o bin är ju inte där än.
Helén
Gunilla T
20-05-2011, 07:55
Om man lär sig lite om biologisk mångfald så inser man snabbt hur sammanlänkat allt är i naturen. Allt hänger ihop och alla behövs för att inte skapa en obalans genom mänsklig påverkan. Jag har aldrig sprutat eller bekämpat ohyra i min trädgård och jag aldrig haft problem.
Det finns vänner och fiender i trädgården, tar man bort fienderna så försvinner även vännerna dvs ohyrans fiender, antingen pga av att de dör eller att de saknar mat och söker sig till nya områden.
Har man en gång börjat bekämpa ohyra på kemisk väg så är risken stor att man får fortsätta.
Att använda sig av naturens ekosystemtjänster är gratis och fungerar alldeles utmärkt.