Nu verkar vi fått hyresgäster i första holken också, ett flugsnapparpar som byggt sedan igår kväll. De har dock hälsat på och tittat i rätt många dagar innan. Förhoppningsvis är de inte som stararna som bara bygger och sedan lämnar.
I blåmesholken växer ungarna för varje dag. Idag är de först kläckta en vecka gamla.
Skickligt om blåmesen klarar alla nio ungarna. Då är den värd en vilovecka innan den börjar på nästa kull.
Annkina
25-05-2011, 06:37
CITAT (Huggorm @ 23-05-2011, 20:12)
Skickligt om blåmesen klarar alla nio ungarna. Då är den värd en vilovecka innan den börjar på nästa kull.
Jag är fortfarande skeptisk till om alla verkligen klarar sig. Men än så länge ser det så ut.
Idag ligger det ett litet blått ägg i flugsnapparholken!
Och en bild från igår kväll. 9 st blåmestrumpeter.
Meriona
26-05-2011, 08:24
Håller tummarna för allihop! Sötnosar!
ängsvädd
26-05-2011, 09:20
Underbart att se Tack för att du delar med dig Jag har 3 holkar på tomten - i starholken häckar just starar I den ena mesholken häckar blåmesar - i den andra mesholken har jag inte sett några invånare - kanske är holkarna för nära varandra.
Härligt! Hur gick det för den där stora barnaskaran av blåmesar?
Annkina
12-06-2011, 14:11
CITAT (Huggorm @ 12-06-2011, 14:59)
Härligt! Hur gick det för den där stora barnaskaran av blåmesar?
Alla nio klarade sig och flyttade ut i skogen förra torsdagen och fredagen. Du kan hitta bilder och film på det i fågelbloggen om du vill.
Var ingen som trodde att de skulle klara alla, men var nog gott om mat när det var både varmt och fuktigt.
Huggorm
12-06-2011, 14:24
CITAT (Annkina @ 12-06-2011, 15:11)
Alla nio klarade sig och flyttade ut i skogen förra torsdagen och fredagen. Du kan hitta bilder och film på det i fågelbloggen om du vill.
Var ingen som trodde att de skulle klara alla, men var nog gott om mat när det var både varmt och fuktigt.
Det är egentligen otroligt. Nu börjar de nog strax på ytterligare en kull, och kanske klarar de femton ungar på ett år. Inte konstigt att blåmes är såpass vanliga.
Annkina
12-06-2011, 14:42
CITAT (Huggorm @ 12-06-2011, 15:24)
Det är egentligen otroligt. Nu börjar de nog strax på ytterligare en kull, och kanske klarar de femton ungar på ett år. Inte konstigt att blåmes är såpass vanliga.
Läste att vissa tom lägger 3 kullar på ett år.
Aqvakul
12-06-2011, 14:55
CITAT (Annkina @ 12-06-2011, 13:33)
Ni får gärna gå in och rösta på vår blåmesbild på facebook.[/url] (Rösta gör man genom att gilla bilden)
Måste man inte vara din "vän" för att göra det och hur vet man iså fall vad du heter...
Annkina
12-06-2011, 15:00
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2011, 15:55)
Måste man inte vara din "vän" för att göra det och hur vet man iså fall vad du heter...
Nej, den ligger på Laholmtidningens facebooksida, så man gillar den där. Man måste däremot gilla tidningen först för att gilla bilden.
Bilden är inlagd av min sambo, Jerker Nilsson för övrigt om någon inte får ihop det med mig och bild och namn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.