kamilenski
Jag och min hustru hjälper en nära vän (invalidiserat) som byggt ett nytt Älvsbyhus med inredning och trädgård.
Kan inte själv nåt om just växter.
Har ganska så mycket släntar. ca 70 cm höga. Eftersom pengarna räcker inte till mycket, har vi beslutat att plantera marktäckare där. Vad passar till dessa låga dock långa släntar? Det bör kunna växa fort och vara relativt underhållsfritt.
kamilenski
Inga?
octachoron
Vissa typer av nävor (Geranium) är idealiska som marktäckare.
Framför allt Flocknäva (mycket starkväxande) och liten Flocknäva (hybrid).
De används mycket i offentliga parker nuförtiden enligt exempel från Enköpings parker.
Gunilla T
Eller varför inte göra hela slätten till en vacker grön matta med hjälp av krypen? Allt kräver ju en arbetsinsats men när krypen är etablerad täcker den hela ytan.

Det finns lite olika sorter att välja bland.
kamilenski
CITAT (Gunilla T @ 23-05-2011, 12:44) *
Eller varför inte göra hela slätten till en vacker grön matta med hjälp av krypen? Allt kräver ju en arbetsinsats men när krypen är etablerad täcker den hela ytan.

Det finns lite olika sorter att välja bland.

Vill du ge några exempel?
Gunilla T
Lite bilder;

http://www.google.se/search?q=Juniperus+ho...411&bih=636
Sommartorparn
Det lär nog vara torrt på dessa slänter. Så jag tänker att vinca skulle kunna vara en bra marktäckare. Den vanligaste har blå blommor, men det finns också med vita och med spräckligt bladverk.
Sommartorparn
Här kan du läsa om vinca = vintergröna.
http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/vintergrona
Cilla
Ätbart kanske är bra om man är orörlig och har svårt att skörda på andra ställen i marken? Här kan man ju skörda från altaner.

En sträcka potatis (blå- och lilablommande är riktigt vackert) och en sträcka med kryddväxter som vill ha väldränerat, t ex kryddtimjan av olika slag, salvia, isop, lavendel, myntor. Där det får buska sig lite vinbär, krusbär? Och ett stråk hallon.

Inte så dyrt och lättplockat och plantor som är hyfsat torktåliga.
Shabbadang
CITAT (kamilenski @ 20-05-2011, 09:36) *
Jag och min hustru hjälper en nära vän (invalidiserat) som byggt ett nytt Älvsbyhus med inredning och trädgård.
Kan inte själv nåt om just växter.
Har ganska så mycket släntar. ca 70 cm höga. Eftersom pengarna räcker inte till mycket, har vi beslutat att plantera marktäckare där. Vad passar till dessa låga dock långa släntar? Det bör kunna växa fort och vara relativt underhållsfritt.

Det ser ut att vara sand. Om det är soligt läge kan olika enar passa bra, till exempel 'Mint Julep', 'Grey Owl' och olika sävenbom, Juniperus sabina. Dessa blir några meter i diameter så småningom, men innan dess vill du säkert ha något mellan enarna och då är ljung fint, speciellt höstljung passar bra på mager sandjord. Även olika ginstarter som krypginst och turkisk ginst fungerar bra i kombination med dessa.
kamilenski
Ja, det är sand.

Och tack för alla tips!
ohlson
Själv har jag en hel slänt täckt med vinca minor. Funkar perfekt och täcker bra. Ett plus att den är vintergrön.
Har man mindre plånbok kan man efter första året ta massor av stickingar och få nya plantor.
I vår slänt växer INGA ogräs då Vinca minor tagit över helt och hållet. Jag har blandat vita och blå, men de blå växer kraftigare.
Vit spetsmössa sprider sig bra.
Pennigblad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon