liran
Planterade ett litet Signe Tillisch i höstas, och satte gnagskydd runt stammen. Under vintern har viltet gnagt av all bark på alla grenar på det lilla trädet, så vi trodde det var dött. Nu kommer gröna skott från den oskadda stammen under gnagskyddet. Skotten kommer från själva stammen, inte från ympstället.

Har trädet någon möjlighet att komma tillbaka och bli ett normalt äppelträd? Eller ska jag ta ner det, och plantera ett annat som jag får skydda på ett bättre sätt? Har gott om utrymme på tomten, så det tar inte upp någon plats som kan användas på ett bättre sätt.

Jan af Lisö
Trädet borde klara sig, även om du har "förlorat" ett par års tillväxt.

Och du får jobba hårt med beskäring, ev grenriktning, för att få en normal krona på trädet, dvs ett par grenar som växer på olika höjder och i olika ritkningar.
Cilla
Äppelträd som vi köper i handeln är normalt 3 år gamla, ibland 4. Så det är dessa år vi missar om vi måste börja på nytt - plus några till eftersom vi inte har lika bra bevattning mm som odlarna.

Men har du plats kan du låta denna klara sig själv ett bra tag, till dess du ser vad som kan bli ett bra toppskott som du då väljer och låter trädet skjuta sidogrenar ifrån. Eller så låter du det klara sig helt själv.

Och planterar ett till! Kanske ska du välja en sort som inte är så skrovkänslig som Signe då, eftersom de skorvkänsliga gärna smittar varandra.
Shabbadang
CITAT (liran @ 20-05-2011, 11:28) *
Planterade ett litet Signe Tillisch i höstas, och satte gnagskydd runt stammen. Under vintern har viltet gnagt av all bark på alla grenar på det lilla trädet, så vi trodde det var dött. Nu kommer gröna skott från den oskadda stammen under gnagskyddet. Skotten kommer från själva stammen, inte från ympstället.

Har trädet någon möjlighet att komma tillbaka och bli ett normalt äppelträd? Eller ska jag ta ner det, och plantera ett annat som jag får skydda på ett bättre sätt? Har gott om utrymme på tomten, så det tar inte upp någon plats som kan användas på ett bättre sätt.

Välj ut och bind upp ett skott mot en stump av trädet som du lämnar kvar. Den stumpen kan du klippa bort i höst. Toppa sedan skottet nästa vår, så förgrenar det sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon