liran
Planterade ett litet Signe Tillisch i hstas, och satte gnagskydd runt stammen. Under vintern har viltet gnagt av all bark p alla grenar p det lilla trdet, s vi trodde det var dtt. Nu kommer grna skott frn den oskadda stammen under gnagskyddet. Skotten kommer frn sjlva stammen, inte frn ympstllet.

Har trdet ngon mjlighet att komma tillbaka och bli ett normalt ppeltrd? Eller ska jag ta ner det, och plantera ett annat som jag fr skydda p ett bttre stt? Har gott om utrymme p tomten, s det tar inte upp ngon plats som kan anvndas p ett bttre stt.

Jan af Lis
Trdet borde klara sig, ven om du har "frlorat" ett par rs tillvxt.

Och du fr jobba hrt med beskring, ev grenriktning, fr att f en normal krona p trdet, dvs ett par grenar som vxer p olika hjder och i olika ritkningar.
Cilla
ppeltrd som vi kper i handeln r normalt 3 r gamla, ibland 4. S det r dessa r vi missar om vi mste brja p nytt - plus ngra till eftersom vi inte har lika bra bevattning mm som odlarna.

Men har du plats kan du lta denna klara sig sjlv ett bra tag, till dess du ser vad som kan bli ett bra toppskott som du d vljer och lter trdet skjuta sidogrenar ifrn. Eller s lter du det klara sig helt sjlv.

Och planterar ett till! Kanske ska du vlja en sort som inte r s skrovknslig som Signe d, eftersom de skorvknsliga grna smittar varandra.
Shabbadang
CITAT (liran @ 20-05-2011, 11:28) *
Planterade ett litet Signe Tillisch i hstas, och satte gnagskydd runt stammen. Under vintern har viltet gnagt av all bark p alla grenar p det lilla trdet, s vi trodde det var dtt. Nu kommer grna skott frn den oskadda stammen under gnagskyddet. Skotten kommer frn sjlva stammen, inte frn ympstllet.

Har trdet ngon mjlighet att komma tillbaka och bli ett normalt ppeltrd? Eller ska jag ta ner det, och plantera ett annat som jag fr skydda p ett bttre stt? Har gott om utrymme p tomten, s det tar inte upp ngon plats som kan anvndas p ett bttre stt.

Vlj ut och bind upp ett skott mot en stump av trdet som du lmnar kvar. Den stumpen kan du klippa bort i hst. Toppa sedan skottet nsta vr, s frgrenar det sig.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon