Annlo
Hej på er!

Såg i en blomster affär en oncidium som kostade end. 149:- det var billigt tyckte jag, så jag skulle gärna köpa den!! Men jag har bara phallisar hos mig och vet inte riktigt hur man ska sköta denna ljuvliga orkidé?? Den såg jätte tjock, saftigt grön och fin ut kring bulberna (heter de så??) men blommorna börjar nog sjunga på sista versen (de såg lite trötta ut) ,det var säkert därför den var så billig.... så är det ett bra köp och är den någorlunda lättskött?? Har fått för mig att de är svåra att få att blomma om, är det så??
Åsa, mälardalen zon 2
Min oncidium med gula blommor är lätt att få i blom igen jag sköter den som phalenopsis med ett undantag, oncidiumen får vara utomhus under sommaren lite halvskuggigt till en bit in på hösten och det verkar den må bra av. Ofta brukar min oncidium blomma på sommaren istället för mitt i vintern som den gjorde när jag köpte den men den har nog bara anpassat sig efter våra odlingsförhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon