Full version: Identifieringshjälp
kalaskarin
Jag och sambon flyttade för några månader sedan och på vår uteplats står en låda där jag trodde det bara var mest "ren" jord, men se nu börjar det spira och jag vågar inte dra upp något innan jag vet vad det är ...

Bland annat kommer flera slingriga växter ut som ser ut att vara nåt slags klätterväxt, en del av dem har börjat sno runt sig själva liksom. Kan någon identifiera vad det är för nåt vore jag jätteglad!

Slingerväxt i lådan

kerstin z5-6
Liknar ipomoea Blomman för dagen i bästa fall.. I värsta fall är det åkervinda smile.gif
MissLeia
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2011, 21:08) *
Liknar ipomoea Blomman för dagen i bästa fall.. I värsta fall är det åkervinda smile.gif

Min spontana reaktion var också åkervinda/snårvinda... Jisses, den är inte att leka med!
kalaskarin
Men oj då är det värsta ogräset? g.gif
theca
nästan!
jag hade den i trädgården för 20 år sedan.barnen var små,och jag hade noll intresse för vår hyreshusträdgård,men där växte vinda,och jag var nära på rädd för den..den ströp allt i sin väg..

senare har min kompis haft vinda i trädgården,jag tycker den e vacker....så jag har tagit av den..men aldrig vågat plantera i min trädgård (egen nu)..
för några år sen såg jag men skräckblandad förtjusning att den bara kommit,nån annanstans ifrån..men jag rev upp den..o den försvann genast.så vet inte om den e värsta ogräset, men illa nog..
kerstin z5-6
Om den har rosa blom utrota genast..
Eva 33c
Skulle det inte kunna vara pipranka också? Visst börjar väl den om från början varje år? Fast då skulle det kanske synas några rester från fjolåret kvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon