myrtille
20-05-2011, 19:46
Jag har haft mina chilliplantor utomhus ett tag nu och håller ett vakande öga på dem så att inte de återkommande lössen och tripsen ska få fäste. Hittills har det gått bra men ikväll såg jag ett flertal ägg på undersidan av bladen. Jag hoppas på blomflugor men jag har inte sett några sådana ännu. Är det någon som vet vad detta ska bli? Äggen är ovala, vita och ca 1 mm långa.

myrtille
27-05-2011, 16:36
Så här sju dagar efter att jag först upptäckte äggen (om det nu överhuvud taget är ägg), har de ändrat utseende något. De har blivit mörkare och mer droppformade. Tidigare liknade de risgryn mera. På vissa har en svart prick på bladet börjat uppträda där äggen ser ut att vara förankrade. Det är också något vitt som kommer ut ur ena änden.
Jag har letat efter information på internet, och det liknar både blomflugeägg och tripsägg.
Blomflugeägg lär ska kläckas inom 7-8 dagar så jag kanske får svar snart, fast samtidigt är jag i valet och kvalet om jag ska nita dem. Jag vill inte ha en tripskoloni.
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2011, 17:01
Trips är det inte deras ägg sticks in i bladet de sitter inte sådär utanpå.
aromata
27-05-2011, 18:46
Vita flygare är min gissning.
myrtille
27-05-2011, 19:31
Hm, det här var ju en god och en dålig nyhet. Jag tror ändå att jag ska hålla huvudet kallt och se vad som blir av äggen. Jag är för nyfiken för att ta bort dem.
Det som talar emot vita flygare är att jag aldrig haft problem med sådana tidigare år samtidigt som jag faktiskt har sett den här typen av avlånga ägg utan att veta vad de är. Trips och blomflugor brukar jag ha gott om.
Tack för hjälpen!
myrtille
04-07-2011, 09:33
Risgrynen har återvänt. Det blev aldrig något mer av de jag hittade i maj men nu har jag en planta där tre blad är strösslade med dessa risgrynsformade ägg. Jag har gott om blomflugor så det skulle kunna vara det, men samtidigt har jag läst att de gärna lägger ägg i närheten av en bladluskoloni, och i år har jag varit så gott som ohyresfri tack vara ett egentillverkat vitlöks- och chili-elixir. Kan det vara vita flygare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.