|
Meriona
20-05-2011, 20:46
Ikväll hörde jag dem för första gången för i säsongen. Är det tidigt eller sent, ni som vet?
Huggorm
20-05-2011, 21:23
Jag har alltid hört dem mest på sensommaren, kanske när ungarna flugit ut och kan vara med
Myosotis
21-05-2011, 10:50
Här har jag inte sett några, så för mig känns det tidigt.
sparvuggla
21-05-2011, 13:17
CITAT (Meriona @ 20-05-2011, 21:46)  Ikväll hörde jag dem för första gången för i säsongen. Är det tidigt eller sent, ni som vet? Det är rätt normalt, dom flesta brukar komma väldigt regelbundet runt den 20:nde maj.
Meriona
21-05-2011, 16:08
Jaså ja då var det väl de punktliga då som kommit hit till mig.  Tack för svar alla tre! (Ibland undrar jag om det inte är en extra ljudlig sort som håller till just här.)
Huggorm
21-05-2011, 17:26
Idag hörde jag också mina första, jag trodde det var svalor först men sedan kom det karakteristiska visslandet. Det var på landet, strax utanför Vänersborg, jag har inte sett dom utanför stadsbebyggelse förr.
Meriona
21-05-2011, 17:29
Det kanske var MINA seglare du såg/hörde Huggorm, de kan ju ta sig en bit.
Huggorm
21-05-2011, 17:37
CITAT (Meriona @ 21-05-2011, 18:29)  Det kanske var MINA seglare du såg/hörde Huggorm, de kan ju ta sig en bit.  Ja, det är inte omöjligt. De vill ju gärna häcka i någon hög byggnad, så jag antar att de bor inne i Vänersborg eller kanske till och med Trollhättan.
Meriona
21-05-2011, 17:41
8 meter från mitt sovrumsfönster bor de. Mindre populärt, men det är sista sommaren jag hör just de individerna.
Huggorm
21-05-2011, 17:57
CITAT (Meriona @ 21-05-2011, 18:41)  8 meter från mitt sovrumsfönster bor de. Mindre populärt, men det är sista sommaren jag hör just de individerna.  Det är ju underbart, då kan du följa dem i sitt vardagsliv, se ungarna ta sina första staplande vingslag och alltihop  Edit: Fast jag hade ett måsbo ungefär lika långt utanför mitt sovrumsfönster på ett ställe där jag bodde. Innan dess associerade jag måsskrik med havet, makrillfiske och båtliv. Efteråt ryste jag av avsmak när jag hörde samma läte. Men det börjar lugna sig lite nu, jag har inte lika mycket emot det längre.
Meriona
21-05-2011, 18:00
Jag har aldrig sett ungarna tyvärr. Men hyr gärna ut ett sovrum till den som är hugad, jag kan sova på soffan.  Måsar har jag också hört här, men jag tror inte att de häckar.
Gossen Ruda
22-05-2011, 18:34
Jag såg de första svalorna i förra veckan men kommer inte ihåg vilken dag. Det var några som snurrade över sommarstugan idag också, både tornsvalor och ladusvalor. Än har inte "mina" ladusvalor dykit upp. Jag har satt upp en ny bohylla på huset och hoppas på ny häckning i år.
Gunilla T
22-05-2011, 18:41
Hit kommer tornseglarna alltid den 19:nde maj . Igår hade jag en ornitolog på besök och han berättade att de startar sin resa den 19 april från andra sidan jordklotet -tänk er en hel månads farliga färd och så landar dom här hos mig och bygger sina bon under tegelpannorna på vår ladugård.
Man kan bli tårögd för mindre...
Myosotis
23-05-2011, 05:50
Igår såg jag de första tornseglarna! Det var sena ladusvalor du har, GR, här kom de den 23.4. CITAT (Gossen Ruda @ 22-05-2011, 19:34)  de första svalorna ... både tornsvalor och ladusvalor  Tornseglare är inte svalor, inte ens tättingar utan närmast släkt med kolibrier.
Gossen Ruda
23-05-2011, 06:58
CITAT (Myosotis @ 23-05-2011, 06:50)  Igår såg jag de första tornseglarna! Det var sena ladusvalor du har, GR, här kom de den 23.4.  Tornseglare är inte svalor, inte ens tättingar utan närmast släkt med kolibrier. Det vet jag väl men vad är ett namn? Jag är lite rebellisk när det gäller den moderna tidens hets på den absoluta exaktheten. Jag använder fortfarande de gamla välkända namnen på dagfjärilarna och kommer aldrig att byta ut namnetiketterna i samlingen. Säger du flodhäst fö? Hoppla.
Myosotis
23-05-2011, 08:20
Helt okej att använda namnet och jag vet att du vet, men formuleringen var lite lurig. Och nej, jag kallar inte tornseglare för flodhäst.
Gossen Ruda
23-05-2011, 08:48
CITAT (Myosotis @ 23-05-2011, 09:20)  Helt okej att använda namnet och jag vet att du vet, men formuleringen var lite lurig. Och nej, jag kallar inte tornseglare för flodhäst. Nja, jag menade namnet flodhäst om flodhäst. Nån häst är det det inte frågan om. Likaså är fladdermöss inga gnagare.
Myosotis
23-05-2011, 10:06
Som sagt har jag inga problem med gamla namn, kommer aldrig att börja säga röd glada men nu är jag van att säga tornseglare från början så för mig är det det naturliga.
Tornseglare bode under pannorna (det var nog ett glapp i det gamla huset) där jag bode innan, på landet. Så de finns allt här med! De flög in med en halsbrytande fart, jag fick hicka varje gång jag dåg dem/ hörde hur de rasslade in. Jag såg ju inte ens ett hål! Där vi bor nu finns ett hål med ramp i ett tak, frågade gamla ägarna vad som bode/bor där- Där hade de i många år Tornseglare, men nu har de varit borta flera år tyvärr. För mig får de gärna flytta in igen!
Våra ladusvalor (?) kom bara häromdagen och började bygga på sina lerbon. Andra svalor har jag sett över fälten länge, det kanske är samma bara att de nu bestämt sig för att börja renoveringen?
Men hur ser man skillnaden på dom
Meriona
23-05-2011, 13:54
Tornseglare för ett jävla väsen.  Svalor tjillevippar bara lite sött.
CITAT (Meriona @ 23-05-2011, 14:54)  Tornseglare för ett jävla väsen.  Svalor tjillevippar bara lite sött.  OK!!! det förklarar ju allt... men hur SER jag skillnad på dom
Meriona
23-05-2011, 14:36
Hussvala: Vit och svart, Tornseglare: Samma fast större, Ladusvala: En svala som sölat vid kaffebordet.
Gossen Ruda
23-05-2011, 15:41
Om man nu kommer så nära. Annars så är tornseglaren/svalan en luftakrobat i den högre skolan som med långa lieformade vingar tumlar om i luften glatt utropande sitt ssrriiiiiiiiiiiiii. De andra riktiga svalorna är inte lika skickliga och har inte så långa vingar och kvittrar mest.
Orkidétjuven
24-05-2011, 06:26
glöm inte backsvala med.
Jösses  det får nog bli "titta en svala" sen får det vara vad det är!!
Myosotis
24-05-2011, 10:21
CITAT (Bettis @ 23-05-2011, 15:21)  ...hur SER jag skillnad på dom Själva utseendet hinner man knappt uppfatta, lär dig sättet de flyger på och lätena så är det jätteenkelt. Tycker inte tornseglare är det minsta lika svalor, det är bara namnet tornsvala som gör att folk får för sig en likhet. De flyger fort och mest rakt fram, står man nära hör man vingpennornas svisch. De landar aldrig mer än för att bygga bo och skaffa ungar, medan svalor kan sitta på telefontrådar. Svalor av alla tre arter är också väldigt skickliga flygare, men på ett helt annat sätt, de kan vända i luften och flykten är långsammare och fladdrigare. Backsvalor finns bara i grustag och liknande biotoper, för de behöver rasbranter för att gräva sina bogångar, så dem kan du bortse ifrån. Ladusvalor bygger alltid sina bon inne i stall eller lador på landet, deras vanligaste läte är ett mjukt "wid". Hussvalor låter mer tonlöst "trt" och bygger alltid sina bon utanpå väggar, fastklistrade mellan vägg och tak, finns även i städer. De har vit övergump medan ladusvalor är helt svarta på ovansidan. TornseglareLadusvalaHussvala
Gossen Ruda
24-05-2011, 10:31
Lite rättning, jag har ladusvalor som häckar på en brädhylla uppspikad utanpå mitt hus under en takbjälke.
Myosotis
24-05-2011, 10:51
Visst, enstaka undantag finns, men nu försöker jag berätta för Bettis hur hon ska lära sig se skillnad och inte vilka eventuella undantag det kan finnas. Ladusvalor utanpå väggar är så sällsynta så man behöver inte ta med dem i beräkningen när man vill lära sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|