Full version: Mossa på taket
Christa
Jag har ju sett att det är vanligt att tak som ligger mot norr har mycket mossa på taket.

Vi var och tittade på ett hus på landet förra förra helgen och de sa att de hade sol hela dagen. Taket var dock det mossigaste jag har sett i mitt liv. På norrsidan så man knappt tegelpannorna och på sydsidan var ungefär så mycket som betecknas som mycket på en norrsida.

Kan de verkligen ha så mycket sol som de säger eller kan mossa på taket bero på andra saker än skugga?
*Stintan*
Mossa gillar att växa på tegel och betong och särskilt på skuggsidan. Det skadar dock taket så man bör ta bort mossan och behandla taket då det annars finns risk för läckage till slut.
fixarn
Är det tegel eller betongpannor, tro? Och är det träd, speciellt tall och gran, som står nära huset och ger ifrån sej en massa barr och som nu på våren, massor av frömjöl? Det blir en bra grogrund för mossa och annat smått och gott om det får växa till sej, d.v.s. bli mylla genom årens lopp. Taket kanske aldrig är avborstat?
fixarn
glömde...att inget hus mår bra av att ha´ för många och stora träd alldeles inpå sej. Det blir inte tillräckligt med luftcirkulation och mögel, mossa och fukt gör att speciellt träfasader tar stryk. ( och tak )
Huggorm
CITAT (fixarn @ 20-05-2011, 22:24) *
glömde...att inget hus mår bra av att ha´ för många och stora träd alldeles inpå sej. Det blir inte tillräckligt med luftcirkulation och mögel, mossa och fukt gör att speciellt träfasader tar stryk. ( och tak )

Taken påverkas väll inte så mycket? Det mesta sköljs väll ner och hamnar i hängrännorna, som rostar upp på nolltid av allt kvarstående vatten som binds i löv och annat. Sedan räcker det med rimliga mängder luftcirkulation runt huset, det kan bli för mycket också. Jag vet folk som fått en kraftigt höjd värmeräkning efter att ha fällt träd i närheten av huset. Vinden kyler även hus.

Jag har träd stående några meter från min stuga, en ek och en lönn som sträcker sina grenar ut över taket. Vanligtvis inga problem, men jag ser ju till att rensa rännorna sent varje höst när de flesta löven är av träden
Motti
Skulle nog säga att det är ett hus som ligger i norrläge eller har för mycket träd runt !
Christa
CITAT (fixarn @ 20-05-2011, 22:24) *

Det där med bristande cirkulation kanske kan vara en bidragande orsak i det här fallet. Jag började tvivla på att de hade så mycket sol på huset som de sa men träden kanske också kan minska cirkulationen som du säger.

Pannorn är sedan 60-talet och måste bytas i vilket fall men vi vill ha soligt läge och det är ju inte heller bra om det är för fuktigt varken för huset eller odlingarna.

När man tittar på ett hus så här års är det ju lite svårt att bedöma hur soligt det är eftersom solen står så högt.

Träd skuggar ju också så det är klart att om de ger dåligt luftväxling så borde de kanske skugga också. Det är dock öppet mot söder men skog mot öster och en liten kulle med träd åt sydväst. Den senare hör till tomten så dom träden kan man ju ta ner om man vill.

Sol vill vi ha men inte blåst så det är bara frågan hur nära man kan träd utan att det blir för nära.

Om träden står så nära så böset hamnar på taket vet jag inte men det kan säkert också bidra.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 21-05-2011, 07:47) *
Det där med bristande cirkulation kanske kan vara en bidragande orsak i det här fallet. Jag började tvivla på att de hade så mycket sol på huset som de sa men träden kanske också kan minska cirkulationen som du säger.

Pannorn är sedan 60-talet och måste bytas i vilket fall men vi vill ha soligt läge och det är ju inte heller bra om det är för fuktigt varken för huset eller odlingarna.

När man tittar på ett hus så här års är det ju lite svårt att bedöma hur soligt det är eftersom solen står så högt.

Träd skuggar ju också så det är klart att om de ger dåligt luftväxling så borde de kanske skugga också. Det är dock öppet mot söder men skog mot öster och en liten kulle med träd åt sydväst. Den senare hör till tomten så dom träden kan man ju ta ner om man vill.

Sol vill vi ha men inte blåst så det är bara frågan hur nära man kan träd utan att det blir för nära.

Om träden står så nära så böset hamnar på taket vet jag inte men det kan säkert också bidra.

Att mossa på ett tak skulle bero på dåligt luftväxling låter väldigt långsökt eftersom det växer mossa även om huset står på ett väldigt öppen plats.

Vet inte hur många gånger vi sopat mossa från taket och där fanns endast ett träd i närheten. Taket var i öst-väst och det var alltid mest på östsidan där det var förmiddagssol. Det var likadant hos grannen en bit bort och dom hade inga träd alls i närheten. Det verkade också som att särskilt betongpannorna var mer utsatta än vanliga gamla tegelpannor eftersom det aldrig växte mossa på vår gamla lillstuga. Möjligen kan också taklutning spela in dvs att det växer lättare mossa på ett hus med liten taklutning än på ett med stor lutning.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 08:15) *
Att mossa på ett tak skulle bero på dåligt luftväxling låter väldigt långsökt eftersom det växer mossa även om huset står på ett väldigt öppen plats.

Vet inte hur många gånger vi sopat mossa från taket och där fanns endast ett träd i närheten. Taket var i öst-väst och det var alltid mest på östsidan där det inte var förmiddagssol. Det var likadant hos grannen en bit bort och dom hade inga träd alls i närheten. Det verkade också som att särskilt betongpannorna var mer utsatta än vanliga gamla tegelpannor eftersom det aldrig växte mossa på vår gamla lillstuga. Möjligen kan också taklutning spela in dvs att det växer lättare mossa på ett hus med liten taklutning än på ett med stor lutning.

Det där med taklutningen har jag inte tänkt på. Det kan kanske spela in. Vårt tak lutar ganska mycket och vi har ingen mossa medan huset vi tittade på hade ganska liten lutning.

Men din kompass är nog lite bakvänd...

*Stintan*
CITAT (Christa @ 21-05-2011, 08:33) *
Det där med taklutningen har jag inte tänkt på. Det kan kanske spela in. Vårt tak lutar ganska mycket och vi har ingen mossa medan huset vi tittade på hade ganska liten lutning.

Men din kompass är nog lite bakvänd...

Nej inget fel på kompassen men jag råkade få in ett inte för mycket vilket jag ändrat nu. blush.gif giggle.gif
malcolm
Tror inte man kan bedöma om ett hus ligger soligt till eller inte beroende av mossan på taket, i det radhusområde där jag bor har vi en gemensam garagelänga (14 platser) med eternittak och där trivs mossan trots ett soligt läge och inga träd runt omkring.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 08:15) *
Det verkade också som att särskilt betongpannorna var mer utsatta än vanliga gamla tegelpannor eftersom det aldrig växte mossa på vår gamla lillstuga.

Ja, så är det, lavar eller vad det är växer generellt bättre på betongpannor. De hittar näring i betongen, och trivs rätt bra där de sitter.
gnon49
En högtrycktvätt o algmedel och taket blev som nytt. Visst har lite mossa o lav kommit tillbaka men i stort är taket rent. Även vindskivorna har klarat sig efter tvätt med algmedlet. Färgen idag är väl miljövänligare men med sämre hållbarhet. "Smutsigt" regn kanske bidrar. Gröna vindskivor gör ingen glad.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-05-2011, 20:48) *
En högtrycktvätt o algmedel och taket blev som nytt. Visst har lite mossa o lav kommit tillbaka men i stort är taket rent. Även vindskivorna har klarat sig efter tvätt med algmedlet. Färgen idag är väl miljövänligare men med sämre hållbarhet. "Smutsigt" regn kanske bidrar. Gröna vindskivor gör ingen glad.

Vindskivorna klär man in med plåt, så håller de sig fräscha i åratal 000.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 20:52) *
Vindskivorna klär man in med plåt, så håller de sig fräscha i åratal 000.gif

Jo men en röd liten stuga skall ju ha vita vindskivor. O och för sig inte mitt problem eftersom jag hyr, men tvättat knutar o vindskivor har jag gjort för egen trevnads skull. Taket tar hyresvärden hand om.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 21-05-2011, 21:23) *
Jo men en röd liten stuga skall ju ha vita vindskivor. O och för sig inte mitt problem eftersom jag hyr, men tvättat knutar o vindskivor har jag gjort för egen trevnads skull. Taket tar hyresvärden hand om.

Ja, är huset i klassisk stil så passar det väll dåligt med vindskivor av plåt. Prova vit bottenfärg för båtar i stället, det borde fungera mot landlevande alger också whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon