J74
Hej!

Nu är det lite panik!
Vi har grävt ett dike på 30x30 cm och 32 m långt för att plantera en häck med Avenbok. Plantorna är beställda och väntar på handelsträdgården och i dag var vi och hämta jord för att fylla igen diket och förbereda för att imorgon hämta de barrotade plantorna och få dom i jorden.

Har aldrig planterat häck förut men trodde ändå vi hade förberett oss på bästa sätt och hade koll på läget.

Jag vet sen tidigare att gräsmattan där häcken ska vara blir väldigt blöt, liksom svampig och det regnat mycket och på våren. Har lite naivt trott att det kanske beror på att grannens tomt ligger nån decimeter högre och att hans vatten rinner ner till oss...

Det visade sig när vi grävde att jorden mestadels består utav lera och när jag pratade med grannen i dag berättade han att när han vattnat hade vårt dike fyllts med vatten. Jag trodde det hade runnit undan själv med han har stått med en hink och tömt vårt dike för hand!!!

Hur ska jag kunna plantera mina 100 plantor där i morgon? Kommer dom ruttna? Vad gör jag? Ska vi dränera nu och hur gör man det?

Bara jag blötte jorden nu i kväll för att den skulle vara fuktig till dom barrotade växterna i morgon så märkte jag att vattnet inte rinner undan och samlas och bildar en liten flod...sad.gif

Finns det nån som kan ge mig ett snabbt och bra svar!
Tusen tack!!!
Cilla
Som du anat - inget bra ställe för avenbok. Om du ändå måste plantera här - gräv minst dubbelt så brett - 30 cm är för smalt också på en normalfuktig plats. Ställ träden på kuklle, dvs full upp och ställ plantorna så du måste skyffla upp jord för att täcka rötterna.

Sedan, när du fått plantorna i backen och därmed "lagrat" dem så att de klarar sig ett tag, då dränerar du. Finns många sätt. Antingen gräva dike intill och leda ut vattnet öppet, som ett dike gör. Eller gräva dräneringsslang därifrån vattnet kommer och leda ut en bra bit från häcken, t ex ned i vid grop som du fyller med sten innan du gräsbeslår. Finns andra sätt också, men man måste se och veta mycket mer för att kunna ge råd!

Vad du än gör - låt inte plantorna stå i detta smala, odränerade dike under längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon