Nu är det lite panik!
Vi har grävt ett dike på 30x30 cm och 32 m långt för att plantera en häck med Avenbok. Plantorna är beställda och väntar på handelsträdgården och i dag var vi och hämta jord för att fylla igen diket och förbereda för att imorgon hämta de barrotade plantorna och få dom i jorden.
Har aldrig planterat häck förut men trodde ändå vi hade förberett oss på bästa sätt och hade koll på läget.
Jag vet sen tidigare att gräsmattan där häcken ska vara blir väldigt blöt, liksom svampig och det regnat mycket och på våren. Har lite naivt trott att det kanske beror på att grannens tomt ligger nån decimeter högre och att hans vatten rinner ner till oss...
Det visade sig när vi grävde att jorden mestadels består utav lera och när jag pratade med grannen i dag berättade han att när han vattnat hade vårt dike fyllts med vatten. Jag trodde det hade runnit undan själv med han har stått med en hink och tömt vårt dike för hand!!!
Hur ska jag kunna plantera mina 100 plantor där i morgon? Kommer dom ruttna? Vad gör jag? Ska vi dränera nu och hur gör man det?
Bara jag blötte jorden nu i kväll för att den skulle vara fuktig till dom barrotade växterna i morgon så märkte jag att vattnet inte rinner undan och samlas och bildar en liten flod...

Finns det nån som kan ge mig ett snabbt och bra svar!
Tusen tack!!!