|
malcolm
20-05-2011, 23:04
Många av oss vill verkligen betrakta oss som fördomsfria men visst reagerar vi på att någon är homosexuell, är brunhyad eller ved det nu kan vara. Det går inte mig förbi att Jonas Gardell är bög eller att Cindy Peters är svart, inte så att det stör mig men tanken finns ändå där, varför kan man inte tänka på andra människor som de är utan att lägga till sådna där "värderingar"r?
Finns ingen som är fördomsfri !fast vi gärna invaggar oss i tron att vi är det .Jag tror det är bra att ha "lite fördommar" det håller oss på distans på många sätt både positivt och negativt.Att gå omkring och tro att man är fördomsfri är att lura sig sjäv.
Platinum
20-05-2011, 23:21
Jag bor på landet å man får inte va olik,
Man ska inte va bög, inte lesbisk...transa....icke, icke..
Jag bor också på landet Platinum !dessutom är jag Blond fyllig och därmed inte lika trovärdig för en del här ;)hade en gubbe på över sjutti som sprang här och "bar sig åt "så jag fick tala om för han att han fick lägga av och att jag typ inte var så värsta på hugget på en gubbe på 70;) plus att jag varit gift i över 30 år har sina sidor att vara Blond,en fördom är att alla Blonda är Pukade sexgalna och Blåsta !den fördomen finns kvar än i dag .
VitaFingrar
20-05-2011, 23:34
Låter som att jag borde hålla mig inne i stan då. Det är klart alla har fördomar, men jag tror det har mycket med hur man hanterar dem. Man kan visa respekt trots att man inte är fördomsfri. Alla har rätt till sin åsikt och sina tankar, men man behöver inte agera ut dem på ett respektlöst vis runt människor som kan ta illa upp. Fast många gånger kan det nog vara undermedvetet också, nog har jag sett folk rynka på näsan och skickat stela leenden min väg. Åh, är gay btw. Kanske skulle sagt det.
andersen
20-05-2011, 23:35
CITAT (Motti @ 21-05-2011, 00:27)  Jag bor också på landet Platinum !dessutom är jag Blond fyllig och därmed inte lika trovärdig för en del här ;)hade en gubbe på över sjutti som sprang här och "bar sig åt "så jag fick tala om för han att han fick lägga av och att jag typ inte var så värsta på hugget på en gubbe på 70;) plus att jag varit gift i över 30 år har sina sidor att vara Blond,en fördom är att alla Blonda är Pukade sexgalna och Blåsta !den fördomen finns kvar än i dag . Va är det inte så! självklart har vi väl alla fördomar,och vet inte om det bara är negativt att ha det.
Kan säga så här !det är som de säger det är kul att vara blond "Blonds have more fun "men vi är precis lika smarta som andra ,Hade eget företag i 12 år som gick jäkligt bra .Nu går jag här Blond och hemmafru och njuter av frukterna av mitt företagande
kluringen
21-05-2011, 00:35
CITAT (malcolm @ 21-05-2011, 00:04)  Många av oss vill verkligen betrakta oss som fördomsfria men visst reagerar vi på att någon är homosexuell, är brunhyad eller ved det nu kan vara. Det går inte mig förbi att eller att Cindy Peters är svart, inte så att det stör mig men tanken finns ändå där, varför kan man inte tänka på andra människor som de är utan att lägga till sådna där "värderingar"r? Jonas Gardell är bög och Cindy Peters är svart. Det är fakta, varken fördom eller värdering. Den falskaste fördom som jag har kunnat bli lite förbannad över är när någon vill spela ut sin fördomsfrihet typ "du är ju svensk som pratar så bra svenska"! NEJ, jag är inte svensk, har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det och vill heller inte bli det. Svensk medborgare är jag ju, men det är inte samma sak. Mitt halva hjärta finns kvar där hemma, den andra halvan bor här. För mig kommer det alltid att finnas en "här hemma" och en "där hemma". Jag har massor med åsikter som kan klassas som fördomar. Själv klassar jag dem för klarsynthet.
kluringen
21-05-2011, 00:46
Förlåt mig Malcolm. Jag klantade till din text som jag citerade. Jonas Gardell ramlde bort när jag koperade.
Överbölingen
21-05-2011, 01:16
Peka ut en enda människa som inte har fördomar. Läs bara en liten del av de stora debattrådarna på detta forum. Men det dumma med fördomar kan uppvägas med respekt för andra människors tyckande.
Huggorm
21-05-2011, 06:35
Jag har lagt märke till att många av de som anser sig fria från fördomar enbart är det om sådant som media vill att de skall vara fria från fördomar om. De är fullständigt öppna mot homosexuella och muslimer, men det är fulla av fördomar om exempelvis jägare, poliser eller folk från grannkommunen.
Aqvakul
21-05-2011, 06:37
Verkligheten är komplicerad och självfallet måste vi förenkla verkligheten för att kunna hantera den. Där med blir vi alla i olika grad inskränkta och fördomsfulla. Förenklar man för mycket och saknar insikt om detta och dess konsekvenser, så blir det destruktivt. vi kommer då att förvränga verkligheten, och förmår inte ta in nya intryck och ny information, utan fastnar i ett enkelspårigt självcentrerat tänkande.
Fördomar är väl ganska oförargliga så länge dom inte utmynnar i hets mot andra människor. Fördomar är ju något vi får redan under uppväxten så föräldrarna har ett stort ansvar därvidlag. Sedan är det alltid lätt att sätta någon i fördomsbåset om åsikten inte behagar. Diskutera poliik eller invandringen och fördomsstämpel kommer som ett brev på posten. Fördomar som skrämmer är när man utser en grupp av människor till syndabockar för vad enskilda gör. Visst själ Romer, inte sant.
mamamaggan
21-05-2011, 12:36
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 07:37)  Verkligheten är komplicerad och självfallet måste vi förenkla verkligheten för att kunna hantera den. Där med blir vi alla i olika grad inskränkta och fördomsfulla. Förenklar man för mycket och saknar insikt om detta och dess konsekvenser, så blir det destruktivt. vi kommer då att förvränga verkligheten, och förmår inte ta in nya intryck och ny information, utan fastnar i ett enkelspårigt självcentrerat tänkande. Fördomar har väl också ofta en bakgrund , i många fall självupplevd . Om man t ex blir respektlöst bemött av någon med Volvo så kan man bevara en aversion mot alla som har Volvo . Förhoppningsvis så blir man av med den så småningom men det kräver en del mod, man måste prata med andra Volvo-ägare !!!! Det modet saknas hos en del och därmed kommer de aldrig att ändra uppfattning om Volvo-ägare.
Att Volvo ägare är knäppa är ju sanning då är det ingen fördom utan fakta!
Meriona
21-05-2011, 16:02
CITAT (Carl @ 21-05-2011, 16:42)  Att Volvo ägare är knäppa är ju sanning då är det ingen fördom utan fakta! Tack för den du!
*Stintan*
21-05-2011, 16:06
Fördomar är oftast bristande faktakunskaper!
mamamaggan
21-05-2011, 16:41
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 17:06)  Fördomar är oftast bristande faktakunskaper! ............................och rädsla att ta reda på dem genom att fråga/prata med /umgås med de "konstiga " även när tillfälle ges.
Myosotis
21-05-2011, 17:15
CITAT (Carl @ 21-05-2011, 16:42)  Att Volvo ägare är knäppa är ju sanning då är det ingen fördom utan fakta! Jaha så det beror på bilen att jag är så knäpp?
Fjortispower
21-05-2011, 17:22
Fördomar är äckliga. Som tur är har jag inga fördomar mot sådant man vanligtvis har, och jag försöker ALLTID bemöta mina eventuella fördomar genom accepteranden. Det går bra för mig!
Huggorm
21-05-2011, 17:28
CITAT (*Stintan* @ 21-05-2011, 17:06)  Fördomar är oftast bristande faktakunskaper! Eller tvärtom, man kanske har läst in sig på en massa fakta men inte fått några egna erfarenheter ännu...
Gunilla T
21-05-2011, 17:37
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 07:37)  Verkligheten är komplicerad och självfallet måste vi förenkla verkligheten för att kunna hantera den. Där med blir vi alla i olika grad inskränkta och fördomsfulla. Förenklar man för mycket och saknar insikt om detta och dess konsekvenser, så blir det destruktivt. vi kommer då att förvränga verkligheten, och förmår inte ta in nya intryck och ny information, utan fastnar i ett enkelspårigt självcentrerat tänkande.  fördomar är funktionella för oss, de förenklar den komplicerade verklighet som vi lever i och gör den till synes gripbar. De fördomar vi är medvetna om t.ex. när vi generaliserar grovt är kanske inte så farliga men andra, djupt sittande känslor kan vara svårt att ta itu med för då får vi helt enkelt ta en konflikt med oss själva vilket vi mer än gärna undviker för det är jobbigt.
Myosotis
21-05-2011, 17:53
Den här länken http://www.wimp.com/stealingbike/ kom upp i en annan tråd, men den passar så bra här tycker jag. Visst är det skrämmande!
Huggorm
21-05-2011, 18:08
Vi skall dock inte glömma bort att i princip alla fördomar bottnar i sanning. Sedan har det överdrivits och förvanskats en del, men i grunden finns oftast ändå det där kornet av sanning.
Aqvakul
21-05-2011, 18:10
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 19:08)  Vi skall dock inte glömma bort att i princip alla fördomar bottnar i sanning. Sedan har det överdrivits och förvanskats en del, men i grunden finns oftast ändå det där kornet av sanning. Fast kornet kan vara väldigt litet...
Huggorm
21-05-2011, 18:11
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 19:10)  Fast kornet kan vara väldigt litet... I vissa fall ja.
Gunilla T
21-05-2011, 18:34
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 19:08)  Vi skall dock inte glömma bort att i princip alla fördomar bottnar i sanning. Sedan har det överdrivits och förvanskats en del, men i grunden finns oftast ändå det där kornet av sanning. Hmmm...fördomar är ju grova generella förenklingar...vi kanske letar efter bekräftelse i efterhand...
Aqvakul
21-05-2011, 18:42
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 19:11)  I vissa fall ja. Är det nästan alltid sant så är det väl knappast en fördom...
Huggorm
21-05-2011, 18:45
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 19:42)  Är det nästan alltid sant så är det väl knappast en fördom... Kom med några exempel som inte innehåller ens ett korn av sanning, om du kan.
Gunilla T
21-05-2011, 18:53
Fast det går ju inte Huggorm..
Karlar är.....kvinnor är....och du kan alltid hitta en man eller kvinna som övensstämmer med din uppfattning. Det är när vi börjar generalisera och inte ser individen som fördomen uppstår.
Anki på Öland
21-05-2011, 18:56
Sen kan man faktiskt vara medveten om sin fördom och när man konfronteras med "det" ta emot "det" med öppet sinne just för att man är medveten och då få alla fördomar och kanske fler därtill bekräftade.........
Solstorm
21-05-2011, 19:50
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 07:35)  Jag har lagt märke till att många av de som anser sig fria från fördomar enbart är det om sådant som media vill att de skall vara fria från fördomar om. De är fullständigt öppna mot homosexuella och muslimer, men det är fulla av fördomar om exempelvis jägare, poliser eller folk från grannkommunen. Precis så är det! Vem är det som har tolkningsföreträde om vad som är sant och vad som är fördom? Min uppfattning är att akademiker har tolkningsföreträde framför lågutbildade. (Är det kanske min fördom eller är det sanning när jag säger det?) Jag kan ge ett exempel. För många år sedan bodde jag ett tag i Mellanöstern. Jag kom hem och berättade om hedersmord. Bland fabriksarbetare som arbetat ihop med invandrare från Sydeuropa på 60- och 70-talet så hade jag inga problem med att bli trodd. Det fanns flickor som kom hit och jobbade på sin hemgift och som sedan var tvugna att åka tillbaka och gifta sig med någon som släkten bestämt, trots att de själva inte ville. Något hedersmord hörde jag aldrig talas om i det sammanhanget men att flickorna inte skulle lyda var otänkbart. Så bland svenska arbetare hade jag inga problem med att bli trodd. När jag berättade om hedersmord på universitetet så blev jag utskälld, kallad rasist och fick höra att jag spred myter och skrönor. Hedersmord ansågs som en fördom ända tills journalisterna accepterade det som en sanning. Angående om det är vanligare att zigenare stjäl än andra så kanske man skulle fråga affärsanställda istället för journalister och akademiker. Fördomar är brist på kunskap men vem är det som har kunskapen?
Aqvakul
21-05-2011, 20:06
Fördomsfullhet har säkert mer med personlighet att göra än med utbildningsnivå. Nyfikenhet och kritiskt tänkande är bra mot fördomar och en grundpelare i akademisk forskning, men därmed inte sagt att alla forskare är fördomsfria, långt därifrån..
Det värsta är väl när fördomar kommer in i rättsapparaten. Att man dömer efter andra preferenser än bara själva brottet. Sedan får vi inte glömma uteliggare o alkoholister. Fördomar mot dom grupperna får oss att känna oss ännu mer skötsamma o rekordeliga människor. Vissa fördomar vill vi inte vara utan. Sådan är människan om än inte alla.
Huggorm
21-05-2011, 20:15
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 21:06)  Fördomsfullhet har säkert mer med personlighet att göra än med utbildningsnivå. Nyfikenhet och kritiskt tänkande är bra mot fördomar och en grundpelare i akademisk forskning, men därmed inte sagt att alla forskare är fördomsfria, långt därifrån.. Det är sant. Men fördomar kan också vara ett sätt att hoppa över ett steg och gå direkt på viktigare saker. Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen. Det beror helt på hur situationen är.
Aqvakul
21-05-2011, 20:19
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 21:15)  Det är sant. Men fördomar kan också vara ett sätt att hoppa över ett steg och gå direkt på viktigare saker. Man behöver ju inte uppfinna hjulet igen. Det beror helt på hur situationen är. Fast då handlar det snarare om rimliga generaliseringar, vilka vi måste tillgripa för att inte gräva ner oss i detaljer..
Huggorm
21-05-2011, 20:25
CITAT (Aqvakul @ 21-05-2011, 21:19)  Fast då handlar det snarare om rimliga generaliseringar, vilka vi måste tillgripa för att inte gräva ner oss i detaljer.. Frågan är bara vad som är rimligt? Svaret varierar nog ganska mycket från person till person.
Aqvakul
21-05-2011, 20:29
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 21:25)  Frågan är bara vad som är rimligt? Svaret varierar nog ganska mycket från person till person. Självfallet... Ett brett spektrum av rimligheter, men också en del orimligheter = fördomar..
ingrid fuxwall
21-05-2011, 20:30
CITAT (Överbölingen @ 21-05-2011, 02:16)  Peka ut en enda människa som inte har fördomar. Läs bara en liten del av de stora debattrådarna på detta forum. Men det dumma med fördomar kan uppvägas med respekt för andra människors tyckande. Tummen upp för den vettigaste kommentaren denna veckan/månaden/året - min åsikt alltså
Christa
22-05-2011, 20:04
Jag är uppvuxen med en mamma som var väldigt fördomfri och en far som inte var det.
Jag minns en gång när jag var i yngre tonåren och började intressera mig för killar och någon form av diskussion om mitt framtida val av partner uppstod mellan mamma och pappa.
Mamma menade att hon inte skulle ha några synpunkter oavsett vilken partner jag valde. Pappa frågade då vad hon skulle säga om jag ville gifta mig med en neger. Ja svarade hon, det är väl hennes ensak.
Jasså du vill att DIN dotter skall gifta sig med en neger hördes pappas upprörda röst.
Jag tycker dock att jag har präglats av mammas inställning och undviker att döma människor efter klädsel, ursprung, utbildning, politisk färg osv.
Statusjakt var också något som mamma ansåg vara negativt.
Djävla finnpajsare sa grannkvinnan en gång när jag åkte med henne och jag sa att "så får man inte säga". Hon gillade inte mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|