allakantralla
Hej!

Jag planterade en clematis viticella för två veckor sedan, den växer och frodas och verkar ha det rätt bra. Den står i ett ordentligt odlingskärl på min inglasade balkong tillsammans med lite annat.

När jag läser om hur man ska beskära (tillhör beskärningsgrupp 3) verkar det råda delade meningar om både NÄR jag ska beskära den och HUR jag ska beskära den. Skar ner den till ca 30 cm vid plantering. Den har börjat få blomknoppar. När ska jag beskära den igen? Och ska jag verkligen beskära den ner till marken?

Min andra fråga handlar om min vinca minor som jag har i samma kärl, och där vissa delar av växten verkar torka, trots att jorden hålls fuktig. Vad beror detta på och vad kan jag göra åt det? Jag missade att sära på rötterna vid planteringen, kan det ha med det att göra?

Jenny
Snöflinga
Om du frågar i avdelningen Klematis och klätterväxter (tror jag den heter) så får du säkert proffsiga svar.
Själv har jag satt en beskärningsgrupp 3 klematis som jag fick rådet att från början skära ned 40 cm och när den blivit en meter beskära ytterligare 50 cm. Tycker det låter hårt, även som du redan har knoppar,
men det har tydligen med rottillväxten att göra.
allakantralla
CITAT (Snöflinga @ 22-05-2011, 21:35) *
Om du frågar i avdelningen Klematis och klätterväxter (tror jag den heter) så får du säkert proffsiga svar.
Själv har jag satt en beskärningsgrupp 3 klematis som jag fick rådet att från början skära ned 40 cm och när den blivit en meter beskära ytterligare 50 cm. Tycker det låter hårt, även som du redan har knoppar,
men det har tydligen med rottillväxten att göra.

Tack för svaret! Jag har också hört något sånt, och tänkt att det väl måste vara bäst för rötterna att låta dem växa till sig ordentligt och inte lägga all energi på blomknoppar.

Jag lägger tråden i forumet du rekommenderade, tack för tipset!
Jenny
Aqvakul
Vincan tar sig nog. Den klarar nog torka bättre än alltför fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon