allakantralla
21-05-2011, 00:00
Hej!
Har en gräsmatta på ca 50 kvadrat som är helt bevuxen med ogräs, så mycket att nästan inget gräs finns kvar. Jag skall nu så nytt gräs där, men hur ska jag göra med ogräset? ska jag ta bort alltihop, och med vad? Det finns ingen annan växtlighet i närheten, så sådana hänsyn behöver jag inte ta, däremot finns det barn i omgivningen och alldeles i närheten av gräsmattan, så jag vill inte använda något som kan vara skadligt för dem att få i sig.
Ska jag vända hela mattan, eller hur ska jag göra? Kan någon erfaren och/eller vänlig människa guida mig igenom, jag är verkligen nybörjare på detta.
Jenny
Gossen Ruda
22-05-2011, 19:05
Det finns två huvudinriktningar och vilken du kan använda beror lite på vad du anser och vad det är för ogräs, rotogräs eller fröogräs. Om vi tar den svåra vägen först. Fröogräs kan du ta bort manuellt fast det är tröstlöst. Det går att köra med en jordfräs också. Är det rotogräs så måste du ta det manuellt för en jordfräs bara hackar sönder rötterna som sen sprids och blir etter värre. Sen har vi den enkla vägen, Roundup. Spruta enligt bruksanvisningen och sen kan du så efter 2-3 veckor. Det är osannolikt att några barn skulle kunna skadas, inte ens om de skulle slicka växterna eller äta jord. Håll dem borta några dagar om du är orolig.
allakantralla
23-05-2011, 10:32
Tack för ditt svar!
Jag har tyvärr ingen aning om huruvida det är rot- eller fröogräs, hur vet man det? Märker man det på något sätt när man rotar i jorden?
Tycker Roundup låter toppen, gillar den enkla vägen! Dör ALLT då?
Tacksam för svar och hjälp,
Jenny
Gossen Ruda
23-05-2011, 11:24
CITAT (allakantralla @ 23-05-2011, 11:32)

Tack för ditt svar!
Jag har tyvärr ingen aning om huruvida det är rot- eller fröogräs, hur vet man det? Märker man det på något sätt när man rotar i jorden?
Tycker Roundup låter toppen, gillar den enkla vägen! Dör ALLT då?
Tacksam för svar och hjälp,
Jenny