allakantralla
21-05-2011, 00:00
Hej!
Har en gräsmatta på ca 50 kvadrat som är helt bevuxen med ogräs, så mycket att nästan inget gräs finns kvar. Jag skall nu så nytt gräs där, men hur ska jag göra med ogräset? ska jag ta bort alltihop, och med vad? Det finns ingen annan växtlighet i närheten, så sådana hänsyn behöver jag inte ta, däremot finns det barn i omgivningen och alldeles i närheten av gräsmattan, så jag vill inte använda något som kan vara skadligt för dem att få i sig.
Ska jag vända hela mattan, eller hur ska jag göra? Kan någon erfaren och/eller vänlig människa guida mig igenom, jag är verkligen nybörjare på detta.
Jenny
Gossen Ruda
22-05-2011, 19:05
Det finns två huvudinriktningar och vilken du kan använda beror lite på vad du anser och vad det är för ogräs, rotogräs eller fröogräs. Om vi tar den svåra vägen först. Fröogräs kan du ta bort manuellt fast det är tröstlöst. Det går att köra med en jordfräs också. Är det rotogräs så måste du ta det manuellt för en jordfräs bara hackar sönder rötterna som sen sprids och blir etter värre. Sen har vi den enkla vägen, Roundup. Spruta enligt bruksanvisningen och sen kan du så efter 2-3 veckor. Det är osannolikt att några barn skulle kunna skadas, inte ens om de skulle slicka växterna eller äta jord. Håll dem borta några dagar om du är orolig.
allakantralla
23-05-2011, 10:32
Tack för ditt svar!
Jag har tyvärr ingen aning om huruvida det är rot- eller fröogräs, hur vet man det? Märker man det på något sätt när man rotar i jorden?
Tycker Roundup låter toppen, gillar den enkla vägen! Dör ALLT då?
Tacksam för svar och hjälp,
Jenny
Gossen Ruda
23-05-2011, 11:24
CITAT (allakantralla @ 23-05-2011, 11:32)

Tack för ditt svar!
Jag har tyvärr ingen aning om huruvida det är rot- eller fröogräs, hur vet man det? Märker man det på något sätt när man rotar i jorden?
Tycker Roundup låter toppen, gillar den enkla vägen! Dör ALLT då?
Tacksam för svar och hjälp,
Jenny
Svårt att se på plantorna, man får nog veta lite om växter och arter. Rotogräs har dock ett kraftigt rotsystem som man märker när man rotar i marken. Du kanske har ett blandat bestånd. Jo, Roundup tar ALLT så varning för vindavdrift. En del här ryser nog nu när jag berättar om medlet men det får man ta. Debatten om medlet är av enormt större omfattning än vad man kan skada vid klantig användning.
*Stintan*
23-05-2011, 12:43
50 kvm är väl inte större än man kan ta bort ogräset manuellt om man nu anser det nödvändigt. Själv har jag aldrig tagit bort ogräs ur gräsmattan som från början var en kohage. Tog bort sten, fräste med jordfräs, jämnade till och sådde lite gräsfrö. Sen hölls den efter med klippning och ibland vattning vid torka och det blev en jättefin gräsmatta. Har aldrig använt gifter i trädgården.
Tulipanaros
23-05-2011, 18:12
Ta reda på vad det handlar om för ogräs först! Det praktiska med gräsklippning är att det nästan bara är gräs (och maskrosor och tusenskönor och ytterligare några få) som klarar den behandlingen. De flesta ogräs överlever inte regelbunden klippning. Stintans modell rekommenderas.
smuleborg
23-05-2011, 19:50
Ta bort ogräset manuellt. Jag skulle inte använda jordfräs (med tanke på mask och annat). Fyll ev. på med jord och släng ut lämpligt gräsfrö (kan göras utan ny jord, luckra då ytan innan, inte ens det behövs). Klipp mattan regelbundet, det är viktigt. Låt gräsklippet gödsla mattan, förstärk gärna med Algomin eller motsvarande.
Gossen Ruda
23-05-2011, 20:45
Det finns mängder med gräsmatteogräs som klarar nedklippning, maskrosor, groblad, klöver, veronika, tistlar, kvickrot bara för att nämna några. DU väljer metod, ingen annan.
allakantralla
23-05-2011, 23:49
Oj, nu har jag verkligen fått att tänka på, tack för alla svar!
Det största problemet är tistlarna, hade det inte varit för dem hade vi nog bara klippt. Barnen bryr ju sig inte om om det är ogräs eller inte.
Vi har misskött gräsmattan rätt rejält, och tänkte börja på ny kula, göra rätt från början för att inte hamna i den här situationen igen. Gräsmattan ligger i en ganska brant slänt, på igentorkad stenhård lerjord och är ganska svår bearbetad.
Så även om ogräsmedel är fy skam, lutar det nog åt det hållet. Att rensa gräsmattan tar i runda slängar 8 timmar på två personer (jag gjorde det förra året), och det känns inte värt det ärligt talat.
Tack alla för era kommentarer!
Jenny
Gossen Ruda
24-05-2011, 06:51
CITAT (allakantralla @ 24-05-2011, 00:49)

Oj, nu har jag verkligen fått att tänka på, tack för alla svar!
Det största problemet är tistlarna, hade det inte varit för dem hade vi nog bara klippt. Barnen bryr ju sig inte om om det är ogräs eller inte.
Vi har misskött gräsmattan rätt rejält, och tänkte börja på ny kula, göra rätt från början för att inte hamna i den här situationen igen. Gräsmattan ligger i en ganska brant slänt, på igentorkad stenhård lerjord och är ganska svår bearbetad.
Så även om ogräsmedel är fy skam, lutar det nog åt det hållet. Att rensa gräsmattan tar i runda slängar 8 timmar på två personer (jag gjorde det förra året), och det känns inte värt det ärligt talat.
Tack alla för era kommentarer!
Jenny
Att börja prata Roundup här är värre än att häda profeten Muhammed inför muslimer. Munväder blåser kraftigt men är ofarligt. De väljer vad du skall göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.