Full version: Flytta växter?
papaver 1945
Står i begrepp att flytta och vill ta med mig växter, som jag har ett särskilt förhållande till. Hur flyttar man
vallmo,Riddarsporrar, pion, Klematis och olika sorters liljor?
de kommer att flyttas på sommaren. är det nån som har erfarenhet?
Aqvakul
Flytta snabbt, vattnat mycket...
varghem
vallmo blir svårt för den har pålrot och är känslig om den går av, andra har jag flyttat på sommaren förutom klematis, tagit väl tilltaget spadtag runt så det inte skadat rötterna, har funkat bra. Blomningen kan försenas eller utebli det året.
kerstin z5-6
Gräv djup för pion och Vallmon ,det går säkert bra.Välj inte den hetaste sommarveckan att göra det bara
papaver 1945
Tack för era råd. Marie-Louise
HelénE
Hej!

Det går säkert bra att flytta samtliga, gräv upp dem ordentligt bara.

Tänk bara på om du har sålt huset att du är överens med den som köpt det att du ska ta med dig vissa växter, så det inte blir nån osämja om det.

Helén
Krolliljan
Du kan ju oclså kruka dem och sätta ner dem på nya stället när vädret passar. Huvudsaken är att du får med mycket jord.
Min syster kom med en pion till mig en gång som hon grävt upp ( mitt i sommaren) Hon hade tagit med så mycket jord så pionen märkte inte ens att den flyttats. smile.gif
papaver 1945
jadå helen det har jag tänkt på.
Tipset att kruka växterna var ju super. Har jag inte tänkt på Tack Krolliljan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon