Full version: Yucca glauca
KRT
Besökte nyligen Colorado och gjorde då en tur upp i Klippiga bergen där jag stötte på en så häftig växt, vilken jag identifierat som en Yucca glauca. Det häftiga var att d växte på marken bland tallar och var snötäckta eftersom det kom ett sent snöväder. Det såg helt overkligt ut, och trädgårdsälskaren i mig gick ut för att de som det fanns några fröer i de torra blomställningarna, men tyvärr inte.
Alltså, någon som vet var man får tag på denna art i Sverige?

Jag vet att man kan köpa flera sorters yucca i Sverige, men glauca är den tåligaste och finns ända upp i Kanada, så den borde klara våra vintrar bra - om man bara kan hindra att den blir för blöt och ruttnar...
kerstin z5-6
Just Glauca har jag inte sett i handeln, men jag har sått den.Den är en kortlivad perenn hos mej men har gått i blom i grusigt stenparti.Den som har störst sortiment av Yucca är
Alplains
Sortimentet varierar år från år.Även yucca filamentosa har överlevt här ett par år
Erland
Yucca glauca är den härdigaste arten. Jag har själv en som är 25 år gammal och som fått en kort grenad stam. Denna har jag frösått. Jag har under tidigare år sett att ett par svenska plantskolor på nätet sålt arten. Om någon gör det nu vet jag inte. En viktig sak att veta om Y, glauca är att speciellt plantor som kommer från sydligare delstater är känsliga för vinterfukt och kan ruttna i bladrosetten. Jag täcker därför min med ett plasttak redan i slutet av septemper. Nordliga plantor ska vara tåligare mot vinterfukt har jag läst men ej provat själv. Y. glauca växer mycket långsamt och ska man fröså måste man ha tålamod.
KRT
CITAT (Erland @ 29-05-2011, 11:28) *
Yucca glauca är den härdigaste arten. Jag har själv en som är 25 år gammal och som fått en kort grenad stam. Denna har jag frösått. Jag har under tidigare år sett att ett par svenska plantskolor på nätet sålt arten. Om någon gör det nu vet jag inte. En viktig sak att veta om Y, glauca är att speciellt plantor som kommer från sydligare delstater är känsliga för vinterfukt och kan ruttna i bladrosetten. Jag täcker därför min med ett plasttak redan i slutet av septemper. Nordliga plantor ska vara tåligare mot vinterfukt har jag läst men ej provat själv. Y. glauca växer mycket långsamt och ska man fröså måste man ha tålamod.

Så spännande! Visste inte att det var skillnad nellan nordlig o sydlig inom samma art, intressant.
Varifrån fick du din planta, frösådde du den eller köpte du en planta?
Blommar din och är det så du fått frö? Hur ofta blommar den i så fall och är det väderberoende?

Kerstin - var köpte du fröna när du frösådde????
Erland
Den har bara blommat en gång, för cirka 8-9 år sedan. Det var efter blomningen som stammen grenade sig.
Eftersom Yuccor i de flesta fall är självsterila måste man ha två blommande plantor för att få frö.
Min planta är uppdragen från frö. En viktig sak att tänka på om man har småbarn är att bladen har en mycket vass spets som man lätt skadar sig på. När mina barn var små så klippte jag alltid av toppen av bladen.
Yucca glauca vill som släktet gererellt få så mycket värme och sol som möjligt och en väldränerad jord.
Gåsis
Jag har sått den i år och det kom upp fem. Jag tror det är det här, namnlappen har trillat bort. Törs du chansa och kanske få nåt helt annat kan jag skicka en till dig.

/Åsa
KRT
CITAT (Gåsis @ 29-05-2011, 18:16) *
Jag har sått den i år och det kom upp fem. Jag tror det är det här, namnlappen har trillat bort. Törs du chansa och kanske få nåt helt annat kan jag skicka en till dig.

/Åsa

Jag är mycket äventyrlig av mig och gillar att ta chanser när det gäller växter wink.gif
Jag PM:ar dig!
KatteLatte
Har också en Yucca (vet ej vilken vartiant)utomhus (zon 3) men de 2 senaset vintrerna har den frysit tillbaka rätt rejält. Kan bero å att den står så att den fick en 2 m snöhög på sig bägge vintrarna. Har haft den i kanske 13-14 år nu, den har blommat en enda gång.

Köpt i fackhandeln, och nu efter den frysit tillbaka sä har den börjat skicka små sidiskott nere vid roten.
KRT
Jag har zon 1 här nere så då borde den gå utomhus hos mig också!
Fast det är nog som Erland skrev, fukten är värre än kylan. Får nog konstruera ett litet miniväxthus till den så den håller sig torr och glad under höst, vinter och vår smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon