har nån annan som vi,grävt grop vid en källa?
vi har en damm som vi grävde upp, ca 25x7 meter kanske.3 meter på djupaste stället.
fylls fint på av källvatten. på sommaren,vid längre torka blir det dock ganska mycket mindre vatten i dammen..på våren är det lite grumligt,men klarnar till sommaren och vintern..vattnet är lite brunt. inte alltför inbjudande,MEN det är det bästa som hänt på vår gård..inget är skönare än att gå o doppa sej från bastun..vi sågar upp en vak på vintern, vilken njutning! vattnet är rent och bra , fastän lite brunt..
kerstin z5-6
22-05-2011, 19:03
Jättefint med en naturlig damm:) har samma storlek men mkt växter i min
Håller med dig, jätteskönt att ta sig ett dopp i dammen, vilket jag gjorde för en vecka sedan.[attachment=60896:g_ststuga_004.jpg]
vet inte vad som felas vår damm iår..den har underligt grumligt vatten..kan grodyngel grumla det? vi hade en massa grodromm där iår...men i denna hetta är det ändå skönt med ett dopp..
Orkidétjuven
21-06-2011, 06:43
Nu blir jag riktigt avundsjuk. Ngt nytt att skriva upp på listan vad jag bör titta efter när jag letar hus och tomt om ett par år.
Gossen Ruda
22-06-2011, 09:06
CITAT (theca @ 10-06-2011, 21:50)

vet inte vad som felas vår damm iår..den har underligt grumligt vatten..kan grodyngel grumla det? vi hade en massa grodromm där iår...men i denna hetta är det ändå skönt med ett dopp..

Det var en ordentlig damm. Grodlarverna lär knappast grumla vattnet, de lever av att gnaga alger och annat från växter mm och givetvis skiter de också men det blir ett 0-summespel. Hur är vattnet från källan, är det klart? Sen är frågan vad det är för grumling, lera eller något levande? Du kan ju ha fått in något djur som gräver i bottnen och grumlar upp vattnet. Vattensork exempelvis. Omgivningen ser ganska grönskande ut så källvattnet kan vara näringsrikt. Jag hade nog gjort en enkel analys av källvattnet, kemisk räcker.
hälsningar från dammen, tog mej just ett dopp.den är guld värd,alla årstider..
det är inte fullt så grumligt längre. det har tidigare år varit helt klart,men brunt,typ kärrvatten nästan.
det smakar dock inget äckligt oma man råkar få det i munnen,bara vanligt friskt vatten.
nu efter varm periord har vattnet sjunkit rejält.
kanske där finns nån sork då, som grumlar upp..jag har funderat på att skicka prov,men blir inte av!
njuter av vinterbad i dammen nu.. den var nästan översvämmad i början på vintern då det bara regnade hela tiden. nu har det äntligen blivit is och man kan kalla det vakbad

här en galen bild, hoppas ingen tar illa vid sej!
Underbar bild theca! Men det ser KALLT ut

ja inte kan man ju påstå att det är varmt inte
måste bara komma och lovorda dammen igen.. härligt friskt efter bastun.. guud vilken lyx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.