Atlas
r ny hr och har en ny trdgrd d vi byggt. Jag har planterat 3 uppstammade ympade alpvide. De r kanske 1m i stammen och har nu bara liten krona. Vi hade tnkt ha dem som lite avskrmare vid vr altan. Men nu verkar de som att dessa trd inte alls kommer bli srskilt breda eller stora i kronan som jag frst trodde. Stammen fortstter vl att vara 1 m eftersom det r ympat men hur stor kan jag frvnta mig att kronan blir? r det vldigt lngsamtvxande??

Ett av trden hade mnga bara grenar underst nr vi kpte det. Detta r ocks det av de tre som blivit lite fult. Det har ftt sm bruna prickar p bladen. Kommer det komma nya blad nsta r eller hller detta ex p att d?

Vi planterade dem i blandad planterings/perennajord....det var vad vi hade hemma. Vi doppade krukan i vatten och sen satte ner det. Drefter har vi kanske vattnat det 3 gnger p denna veckan. Vi har allts bara haft dem i en vecka. Men jag upplever nd att ett av dem blivit mycket fulare sen vi fick det och undrar drfr om vi har rtt jord och hur mycket vi ska vattna??

Snlla snlla hjlp oss fort innan vi tar dd p dem:-( Vi r som sagt helt nya i detta...
kerstin z5-6
De vxer mycket lngsamt.Vill ha sol och rejlt med vatten ssong ett.Hos mej knappt en meter vid o hg oklippt efter 10 r
Gunilla T
Har fr mig att Salix helvetica vill ha ngot lgre pH vrde i jorden.Rhododendronjord eller jord uppblandat med okalkad torv.
kerstin z5-6
stmmer skert fr min str i torvrabatt med azalea som sllskap
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon