Är ny här och har en ny trädgård då vi byggt. Jag har planterat 3 uppstammade ympade alpvide. De är kanske 1m i stammen och har nu bara liten krona. Vi hade tänkt ha dem som lite avskärmare vid vår altan. Men nu verkar de som att dessa träd inte alls kommer bli särskilt breda eller stora i kronan som jag först trodde. Stammen fortsätter väl att vara 1 m eftersom det är ympat men hur stor kan jag förvänta mig att kronan blir? Är det väldigt långsamtväxande??
Ett av träden hade många bara grenar underst när vi köpte det. Detta är också det av de tre som blivit lite fult. Det har fått små bruna prickar på bladen. Kommer det komma nya blad nästa år eller håller detta ex på att dö?
Vi planterade dem i blandad planterings/perennajord....det var vad vi hade hemma. Vi doppade krukan i vatten och sen satte ner det. Därefter har vi kanske vattnat det 3 gånger på denna veckan. Vi har alltså bara haft dem i en vecka. Men jag upplever ändå att ett av dem blivit mycket fulare sen vi fick det och undrar därför om vi har rätt jord och hur mycket vi ska vattna??
Snälla snälla hjälp oss fort innan vi tar död på dem:-( Vi är som sagt helt nya i detta...