Jag har två, egentligen oberoende frågor om papyrus (cyperus papyrus). Mest akut är att jag igår fick två "papyruskronor" som jag innan jag fick dem och började googla mer noggrant trodde man kunde sätt upp och ner i vatten så skulle bladen utveckla rötter osv men nu när jag letat runt blir jag mer osäker. Går det ens att ta skott på detta sätt (dvs knipsa av stammen ett par cm från "kronan")? Och om det går, hur sköter jag sedan dessa skott/sticklingar? Näringslösningar?
På ett mer generellt plan undrar jag om det är den papyrus jag tänkt mig jag fått tag på. För länge sedan (mer än tio år så minnet kan vara lite vagt) skötte jag under en period en bekants växter, bland annat just något han kallade papyrus. Dessa var planterade i stora vaser med, om jag minns rätt, grus i botten. Vattnade dem gjorde man genom att fylla på massor av vatten så att gruset täcktes/dränktes av en dm eller två med vatten. Dvs typ som vass växer längs svenska stränder där de ju ofta står en bit ut från strandkanten i några dm djupt vatten. Kan man sköta cyperus papyrus på detta sätt eller var det en annan växt?