Full version: Sälja växter
TeliaNet
hej.
fick tanken att det kanske gick att sälja lite växter till nån blomster affär
tror ni de vill köpa?
det borde de väl göra om det är växter de efter frågar och man säljer billigare än de annars ordinarie producenter.
kerstin z5-6
Vet inget om den varianten , men går du med i ngn trädgårdsförening brukar de ordna växtmarknader -för medlemmar och allmänhet
På så vis kan man i alla fall få ihop pengar till nya frön , när man redan gett bort av sitt överskott till nära o kära.
Sta har sådana tex smile.gif smile.gif
Nutten
Det är inte säkert de köper det ändå. De vet inte vad det är för kvalitet de får osv. unsure.gif
sanna
Sälja växter, är det möjligt? huh.gif

Kolla på parkeringen till "Nordiska trädgårdar", Stockholmsmässan, 1 - 4 april, så får du se om det är möjligt... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Häng på du coskå, förresten - så blir vi fler som får dagsböter....laugh.gif

Där kommer lilla MOI att helt oanmäld stå och kränga plantor! Jajamensan! Jamen hallå! Jag har ju 700 fina, kraftiga tomat - paprika- och chiliplantor ju! Vad ska en ensam, fattig flicka göra? sleep.gif tongue.gif wink.gif wub.gif

sanna smile.gif
Almabama
Kedjor tror jag inte gör det men pröva med de mindre för det är säkert inte någon omöjlighet. Frågan är ju bara hur det blir med moms och så om du inte har företag...
TeliaNet
hej hej.
för när varande finns här i nässjö( ca 15000inv) 3 blomster affärer varav 2 är ansutna till interflora.
den 3 tredje öppnade för ett tag sedan.
den lider av ett tunt sortiment så det kanske är möjligt med tanke på att den är helt privat utan anslutning till kedja.
gmasterb
Jag har det som arbete att köra ut växter till ica, konsum, vivo mfl. I vårat led är det inte svårt att komma in, huvudsaken är att varan är prisvärd och att den inte har dålig kvalitet. Vad för typ av växter hade du tänkt att sälja?
Mvh. Stefan
TeliaNet
hej.
jag tror den heter kalanchoe
eller kallas väl vanligen höst/våreld.
kanske jul stjärnor för de efter frågas ju juletid.
men jag vet inte vad jag ska ta för pris?
med tanke på att de kosta kring 30 kr i affären.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror du måste satsa på mer udda växtslag än Kalanchoë eller Julstjärna (som det finns jätteproduktion av redan i sverige) för att butikerna ska bli intresserade.

+De växtslag du har valt kräver en massa jobb med ex, mörkläggning och liknande så det är ganska lite vinst på dessa växtslag ifall man räknar in all arbetstid.

Du kanske ska satsa på ett bredare och lite mer udda sortiment som man inte hittar så ofta i handeln ex. Roliga sommarblommor och annorlunda grönsaksplantor nu på våren och sommaren ex. sådant som känguruäpple, gyllenbär, udda tomatsorter, chilisorter och liknande. (Dessa växtslag brukar ha frön som gror bra + de växer ofta hyfsat snabbt till salufärdig planta)

Om du har tid tror jag du tjänar bäst på att stå och sälja plantorna själv påslaget i butikerna är ofta 200-300% så kostar plantorna 30kr i handeln så har kanske butikerna bara betalat 10kr per planta.
TeliaNet
hej.
vad tror du om palmer och citrusträd med frukt?
nu är det så att på torsdagar finns torg marknad med minst 2 blomster handlare.
och mitt på vardagarna kan inte jag.
men för ett träd m. citrus frukt måste man ju minst få 150:- för
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du säkert få mer betalt för palmer och citrusväxter men det tar LÅNG tid att odla fram, det kan ta några år att få fram hyfsat stora plantor av palmer och citrusväxter så tänker man så så är inte vinsten speciellt bra. Ifall man slår ut den per vecka man har drivit upp växten.

Du bör nog ta reda på hur lång kulturtid växterna du vill sälja har och vilken arbetsinsats du måste sätta in + vad du kan tjäna på växterna + om det finns efterfrågan efter just den växten. +Ifall det finns konkurrenter i området som säljer liknande växter och vilka priser de tar.

+ Du måste nog titta på vilka odlingsförutsättningar du har ex. har du tillgång till växthus och liknande. Och hur avancerat är det växthus du ev. har.

Skälet till att jag nämnde sommarblommor och liknande är att man brukar kunna få en ganska bra produktion även i ett enkelt växthus eller plasttunnel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon