sofia_o
21-05-2011, 13:46
Jag har planer på att spika ihop (nå, antagligen skruva) en låda att ha på balkongen. Planen är att den ska kuna rymma ett miniäppleträd och en dahlia, i princip.
Dels funderar jag på det här med dränering. Det finns en balkong över vår, så den kommer inte att få mycket regnvatten. Borde jag fodra den med plast eller något, för att hålla kvar vattnet?
Andra funderingen är storlek. Av utrymmesskäl kan lådan vara max 50*70 cm, vilket jag tänkt utnyttja. Sen vill jag såklart att den ska vara så stor och djup som möjligt för att ge växterna en bra chans. Vad skulle ni rekomendera för höjd på lådan?
Och så är det här med tryck, hur mycket klarar några "vanliga" plankor? Vad ska jag tänka på när jag köper material? Det här är mitt första projekt och jag kan inget om snickeri, så snälla hjälp mig!
/Sofia, Gbg.
carusogugge
25-05-2011, 22:52
Enklast är förstås att köpa ett stort planteringskärl på närmaste trädgårdsmarknad. Men vill du bygga så använd virke av 22 mm tjocklek. Du ska inte fodra den med plast för då blir det för blöt jord och växterna dör. Kommer det inget regnvatten får man vattna själv när det blir torrt. Lägg ett lager lecakulor i botten och borra några dräneringshål så överskottsvattnet lätt kan rinna ut. Ett miniäppelträd kräver minst 100 liter jord, så om lådan är 50x70 cm så borde det räcka om den är ca 35 cm hög. Om du har grannar under som inte tycker om att överskottsvattnet vid vattningen rinner ner på dem så får du planera lådan efter detta. Bygg den så du får plats med fat under dräneringshålen, så du kan samla upp överskottsvattnet.
malcolm
29-05-2011, 20:36
Använd fantasin och eventuell kreativa förmåga, hur svårt kan det vara...?
sofia_o
30-05-2011, 11:00
Tack för svaret, carusogugge! Det var ungefär det jag ville veta! Speciellt virkestjockleken.
Dags för ett spännande projekt, det må bära eller brista, så att säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.