Blomman71
Bör jag beskära de plantor av liguster som jag har planterat om idag?
Förslag?

Fick byta ut några plantor som inte tog sig och tog av "reserven" som stod sammanbuntade i en annan dela v trädgården. Om inte nu direkt när i så fall?

Övriga plantor ska jag beskära i mitten på juni/innan midsommar.
.

Huggorm
Man brukar säga nu för tiden, att man inte bör beskära första året eftersom fotosyntesen lövmassan ger behövs när rotsystemet skall återskapas. Sedan bör man rent generellt undvika att beskära på försommaren, utan istället välja antingen våren före löven slår ut eller JAS, alltså juli, augusti, september.
Blomman71
Hej!

De nyplanterade plantorna är ju omplanterade och har växt under tiden de har stått i min "reserv".
Ska de ändå behandlas som förstaårare?

Bättre att klippa övriga plantor under juli då?
Huggorm
CITAT (Blomman71 @ 21-05-2011, 20:00) *
Hej!

De nyplanterade plantorna är ju omplanterade och har växt under tiden de har stått i min "reserv".
Ska de ändå behandlas som förstaårare?

Bättre att klippa övriga plantor under juli då?

När du flyttade plantorna skadade du troligtvis rötterna, det är svårt att undvika. Dessutom är markförhållandena med grundvatten och annat annorlunda på den nya platsen.

Normalt brukar man beskära i juli till september, lite beroende på var i landet man bor. Bor man i Skåne kanske juli är väl tidigt, medan september är sent i Norrbotten. Det beror på att växtförmågan är som störst under denna period, och växter har lättast för att läka skador. Man får dock mer skottbildning om man beskär på våren, och det kan vara att föredra på en häck.

Det här är ju bara tumregler, och en frisk och väletablerad häck kan man i princip klippa när man har lust. Samma med dina flyttade plantor, vattnar du bara flitigt så kan du nog beskära de också nu.
Blomman71
Tack!

Då ska jag fortsätta att vattan flitigt!

Vad tror du om görning-kan man slänga på lite tg växup om någon vecka?
Sommartorparn
Vad gäller beskärning så skulle jag under uppbyggnadsskedet beskära häcken på vårvintern innan saven börjat stiga. Varför? Därför att tidig beskärning stimulerar skottillväxt och det är ju det man vill uppnå när man bygger upp en häck. Sedan lite putsning vid midsommar av de uppstickande skotten. Varje år släpper du upp den 10-15 cm över förra årets höjd. Det går långsamt men då blir den tät och fin. Klipp den så att den är bredare i basen än i toppen vilket underlättar för solen att komma åt där nere och så att det blir blad hela vägen ner.

Det är visserligen skonsammast att beskära buskar och träd i månaderna juli, augusti, september - det gäller som en allmän tumregel, framför allt om man vill glesa utan att samtidigt stimulera skottillväxten. Sedan kan det skilja sig lite mellan olika slags buskar och träd vilken som är den bästa tiden, bland annat med avseende på deras blomning. En bra bok att ha för den som har trädgård är "Nya beskärningsboken" av Alm m.fl. Där finns listor på de vanligaste buskarna och när de bör beskäras.

Lite gödning kan du väl kasta på. Men tänk på att de små rotsystemen än så länge inte kan ta upp så mycket näring. Det absolut viktigaste är vatten! Stora rotblötor bättre än småskvättande så att rötterna letar sig nedåt i stället för att stanna i ytan.

Lycka till!

Blomman71
Forsätta vattna. Rotblötor ! Gårdagens oväder borde ha varit bra.

Om jag vattna tillräckligt och ger rotblötor så kanske plantorna kommer igång med bladbygge?
Då är det väl ett gott tecken...skulle jag tro.
Sen putsa hela sträckan av plantor (omplanterade såväl som inte omplanterade)till midsommar?
kort av den på höjden och inte alls på sidorna.

Fungerar detta tänket? Är som sagt total nybörjare på häck och plantor. Behöver hjälpen från er andra glada trädgårdsmänniskro därute! Tack för tipset om boken med beskärning. Jag ska leta efter den på mitt blibliotek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon