perrand
Jag försöker sätta ihop ett växthus (Skånska Byggvaror Odla 114), men har lite problem med långsidorna. De består av ett antal vertikala stag samt två diagonala stag som skall stadga konstruktionen. Problemet är att om de vertikala stagen skall ansluta kloss an mot sockelprofilen och takfotsprofilen så verkar de diagonala stöden vara för långa; de bågnar om jag försöker sätta fast dem.

Alternativet är att lämna ett par millimeter mellan de vertikala stagen och sockel/takfot, men frågan är om man skall det? Är det någon här som har ett växthus från Skånska byggvaror som har lust att kolla hur det ser ut hos er?

Bild på hur mycket det diagonala staget bågnar när jag försöker sätta det på plats bifogas.
GME
På mitt odla 60 så sitter staget i nederkant på hörnstolpen och inte i sokelen, förutsatt att det är samma tänk annan storlek så....

Jag har för mig att jag satte dit stagen sist efter att jag rest alla sidor och fäst provisoriskt, man behöver kolla lod och vinkel och justera i den vevan..

Sen ska vill jag minas att det finns små olikheter som man får se upp med beroende på om man använder kanalplast eller glas, man använder stort sett samma skellet men det finns lite extra hål så att säga, kolla att du tittar på rätt variant av ritning.

Tja det var alla tips jag kunde komma på just nu, Lycka till !
Monica WJ
Jag har ochså ett Odla 114. Vänta med att skruva fast dem helt tills du satt ihop allting och fått växthuset på plats så går det bättre. Man får lossa lite på vissa skurvar och mäta, och sen skruva fast igen, innan allt blir rätt vinkel. sweatingbullets.gif

Får du problem så ring till Skånska byggvaror, dem ger gärna hjälp och råd. Hade själv lite problem när vi byggde upp vårat för två år sen, bla ett tryckfel i monteringsanvisningen, och vi fick hjälp av dem direkt.
Lycka till! tummenupp.gif
Tina Dalemo
Hej!
Jag pratade med vår produktchef för växthus och han säger följande:

"Såvida inte diagonalstaget är för långt (mått står i anvisningen) så ska man sätta det på plats ändå men kanske inte spänna skruven helt. Det brukar vara som så att man får lossa vissa skruvar när man sätter samman väggarna. Och precis som någon annan på forumet beskriver så kan det vara bra att spänna skruvarna som sitter i diagonalstaget till sist."

Men bäst hjälp får du om du ringer oss på 042-253000 - eller går in på vår hemsida www.skanskabyggvaror.se och chattar live med någon av våra duktiga säljare. De hjälper mer än gärna till med den här typen av frågor.
Vi finns här för dig.

Hoppas det går bra och att du snart sitter och njuter i ditt Odla 114 växthus. Inget smakar så gott som hemmaodlat smile.gif

Med vänliga hälsningar
Tina Dalemo, Kommunikatör Skånska Byggvaror AB
tina.dalemo@skanskabyggvaror.se
042-253000
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon