Whiskuchi
Jag har ett litet getingbo i en fågelholk som väntar på att sättas upp. När jag kikade in såg jag bara en färdig geting men det var flera feta vita larver som jag antar kommer kläckas snart. Hur kan jag få bort boet utan att reta upp invånarna, och helst utan att spruta gift i fågelholken?
HelénE
Om boet är litet så täpp igen inhålet och skruva ner holken kvällstid och ta av locket och skaka ut boet nånstans i skogen.
Skruva sen tillbaka holken.

Dock om boeet är större eller om innebonde getin gar är aggressiva så får du nog spruta med radar, men ta då ner holken o h sätt upp den igen efter sommaren, rada är nog inte nyttigt för fåglar.

Helén
Snöflinga
Jag föreslår att du täpper till hålet, stoppar holken i en plastpåse som du sedan lägger i frysen några dagar och sedan tömmer ut. Inget gift och human avlivning av de oönskade ockupanterna smile.gif
Whiskuchi
Holken är inte uppsatt än, den står och väntar på att huset ska målas :-) Frysen låter smidigast, jag provar det :-)
Whiskuchi
Sådär, disksvamp i hålet, ner med holken i en påse och sedan in i frysen. Det var nätt och jämnt att den gick in, det är en sån där sparvholk med tre bon (radhus). Efter att jag lagt i den där såg jag en geting komma flygande och irra runt och leta efter holken i säkert fem minuter, tänk vad förvånad den måste ha blivit.
smuleborg
Gratulerar. Getingar är nyttodjur. Jag hade följt HelénE:s första råd (med absolut inte det andra).
Whiskuchi
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 21:19) *
Gratulerar. Getingar är nyttodjur. Jag hade följt HelénE:s första råd (med absolut inte det andra).

Ja de är säkert nyttiga men jag vill inte ha deras bon på verandan. Nu ligger holken i frysen och väntar på att jag ska ta mig tiden att dissekera boet och fota wink.gif
Gossen Ruda
Om man ser till till varje enskilt djur eller insekt så är alla viktiga men jag föredrar att titta på helheten. Man påverkar inte helheten det minsta om man tar bort en eller ett par enskilda individer. Därför har jag inga betänkligheter att fånga insekter eller plocka bort getingar som bygger på "fel" ställen. I år har jag gjort så 3 gånger. Jag gillar inte heller att ha ett getingbo på verandan över ingångsdörren.
Tulipanaros
Annars kan man ju alltid spruta lite DDT i getingboet. Det gjorde en bekant till mig -- på 1980-talet. DDT-sprutan hade visst stått i vedboden sedan det begav sig. Jag skulle inte rekommendera det, dock. Men man är ju olika.
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 25-05-2011, 19:19) *
Annars kan man ju alltid spruta lite DDT i getingboet. Det gjorde en bekant till mig -- på 1980-talet. DDT-sprutan hade visst stått i vedboden sedan det begav sig. Jag skulle inte rekommendera det, dock. Men man är ju olika.

Varför inte? DDT har stora fördelar och används i tropikerna mot malariamygg mm. Det har låg giftighet för människor och hög för insekter. Rätt använt alltså. Användningen under 40- och 50-talet när man vräkte ut enorma mängder, flygbesprutning över städer exempelvis, var inte bra milt sagt. Rätt använt har det stora förtjänster. Läs mer på Wikipedia.
Tulipanaros
Varför jag inte rekommenderar DDT i getingbon? Tja, några skäl: diabetes, hormonrubbningar, reproduktiva störningar, risk för missfall och förtidsbörd, menstruella störningar, försämrad spermakvalitet, ökad spädbarnsdödlighet, ökad risk för kognitionsstörningar hos barn, neurologiska problem (Parkinson), astma, cancer (bl.a. levercancer). För att inte tala om havsörnar. Se http://en.wikipedia.org/wiki/DDT

Nej, jag undviker nog DDT-sprutan. Och lyckligtvis har vi numera inget val i de länder där vi inte har malaria.

Förlåt, helt OT. smile.gif
Orkidétjuven
DDT ledde bla till att Dusky Seaside Sparrow från Florida dog ut. Just i mygg bekämpningen.

Listan kan nog göras lång tyvärr på andra arter som ligger i riskzonen.
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 25-05-2011, 23:47) *
DDT ledde bla till att Dusky Seaside Sparrow från Florida dog ut. Just i mygg bekämpningen.

Listan kan nog göras lång tyvärr på andra arter som ligger i riskzonen.

Även om det bara gäller ett litet getingbo?
Whiskuchi
Ett styck djupfryst getingbo

Ett styck djupfryst getinglarv?
Snöflinga
Så bra att det verkade fungera biggrin.gif
Wilmer
CITAT (smuleborg @ 24-05-2011, 21:19) *

Är det bättre med en långsam plågsam död på marken eller övergiven i skogen? Där håller jag verkligen inte med!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon