Full version: fel magnolia?
Tompaz
Tjooo!

Fick hem en magnolia på posten här om dagen, men den var inte alls vad jag hade tänkt mig, det skulle vara en "susan" så jag hade förväntat mig en liten buske med knappt några blad och ev. några rosa/lila blomknoppar, så som de har sett ut när jag kollat på dem på handelsträdgårdarna, men jag fick en liten buske, grön med MASSOR av blad och det enda jag kunde hitta i knoppväg? var något som såg ut som en liten alkotte, så nu är frågan den, har de verkligen skickat rätt magnolia åt mig? nån expert som kan uttala sig? eller någon som vågar sig på en gissning? tongue.gif
Huggorm
En frisk magnolia skall ha ordentligt med löv. Men det är ju bara maj, den du fick kanske är nyimporterad från någon plantskola i exempelvis Holland och därför har hunnit längre än de som genomlidit den svenska våren? Kotten är nog ett frö/frukt som sitter kvar sedan i fjol, de brukar se ut ungefär så. Och kanske just ditt exemplar hoppar över blomning i år, och satsar på tillväxt i stället? Det är ju trotts allt en ung planta.

Edit: Jag menar alltså bara att du kanske fått rätt i alla fall, det behöver inte vara fel
Tompaz
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 20:13) *
En frisk magnolia skall ha ordentligt med löv. Men det är ju bara maj, den du fick kanske är nyimporterad från någon plantskola i exempelvis Holland och därför har hunnit längre än de som genomlidit den svenska våren? Kotten är nog ett frö/frukt som sitter kvar sedan i fjol, de brukar se ut ungefär så. Och kanske just ditt exemplar hoppar över blomning i år, och satsar på tillväxt i stället? Det är ju trotts allt en ung planta.

Edit: Jag menar alltså bara att du kanske fått rätt i alla fall, det behöver inte vara fel

Får väl plantera den och se vad som händer till nästa säsong, den var inte så dyr så man går ju inte i konkurs om det skulle visa sig vara fel iaf tongue.gif tack för svaret iaf smile.gif
Jan af Lisö
Lägg upp en BILD här.

Plus närbilder på stammen, bladen samt kotten.

Du skall överhuvudtaget vara glad att en magnolia(?) full med löv överlevde transporten.
Shabbadang
CITAT (Jan af Lisö @ 23-05-2011, 10:45) *
Lägg upp en BILD här.

Plus närbilder på stammen, bladen samt kotten.

Du skall överhuvudtaget vara glad att en magnolia(?) full med löv överlevde transporten.

Jag håller definitivt med. Det låter som ett fynd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon