Full version: fel magnolia?
Tompaz
Tjooo!

Fick hem en magnolia p posten hr om dagen, men den var inte alls vad jag hade tnkt mig, det skulle vara en "susan" s jag hade frvntat mig en liten buske med knappt ngra blad och ev. ngra rosa/lila blomknoppar, s som de har sett ut nr jag kollat p dem p handelstrdgrdarna, men jag fick en liten buske, grn med MASSOR av blad och det enda jag kunde hitta i knoppvg? var ngot som sg ut som en liten alkotte, s nu r frgan den, har de verkligen skickat rtt magnolia t mig? nn expert som kan uttala sig? eller ngon som vgar sig p en gissning? tongue.gif
Huggorm
En frisk magnolia skall ha ordentligt med lv. Men det r ju bara maj, den du fick kanske r nyimporterad frn ngon plantskola i exempelvis Holland och drfr har hunnit lngre n de som genomlidit den svenska vren? Kotten r nog ett fr/frukt som sitter kvar sedan i fjol, de brukar se ut ungefr s. Och kanske just ditt exemplar hoppar ver blomning i r, och satsar p tillvxt i stllet? Det r ju trotts allt en ung planta.

Edit: Jag menar allts bara att du kanske ftt rtt i alla fall, det behver inte vara fel
Tompaz
CITAT (Huggorm @ 21-05-2011, 20:13) *
En frisk magnolia skall ha ordentligt med lv. Men det r ju bara maj, den du fick kanske r nyimporterad frn ngon plantskola i exempelvis Holland och drfr har hunnit lngre n de som genomlidit den svenska vren? Kotten r nog ett fr/frukt som sitter kvar sedan i fjol, de brukar se ut ungefr s. Och kanske just ditt exemplar hoppar ver blomning i r, och satsar p tillvxt i stllet? Det r ju trotts allt en ung planta.

Edit: Jag menar allts bara att du kanske ftt rtt i alla fall, det behver inte vara fel

Fr vl plantera den och se vad som hnder till nsta ssong, den var inte s dyr s man gr ju inte i konkurs om det skulle visa sig vara fel iaf tongue.gif tack fr svaret iaf smile.gif
Jan af Lis
Lgg upp en BILD hr.

Plus nrbilder p stammen, bladen samt kotten.

Du skall verhuvudtaget vara glad att en magnolia(?) full med lv verlevde transporten.
Shabbadang
CITAT (Jan af Lis @ 23-05-2011, 10:45) *
Lgg upp en BILD hr.

Plus nrbilder p stammen, bladen samt kotten.

Du skall verhuvudtaget vara glad att en magnolia(?) full med lv verlevde transporten.

Jag hller definitivt med. Det lter som ett fynd.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon