Full version: Styrka på lysrör?
Christine D
Hej!
Jag har nu införskaffat mig ett litet citronträd, dessutom har jag tre små mandarinplantor sådda från frön i vintras. Min fråga är, hur starkt ska lysrörslampan vara för att ge någon effekt på växterna i vinter? Just nu har jag bara en lampa på 7W så jag tror inte det hjälper alls. Tacksam för svar och även lite skötselråd.

Mvh Christine
kerstin z5-6
jag brukar ha tex det här Växtlysrör FLUORA 58W/77 ,ett par i en vanlig gammal lysrörsramp.
2 sådana lysrör täcker ditt behov.De ska hänga 50 cm över dina övervintrings växter o vara påslagna 14-16 tim/ dygn.Så svalt du kan i rummet och dra ner på vattningen under de mörka månaderna
Christine D
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-05-2011, 12:46) *
jag brukar ha tex det här Växtlysrör FLUORA 58W/77 ,ett par i en vanlig gammal lysrörsramp.
2 sådana lysrör täcker ditt behov.De ska hänga 50 cm över dina övervintrings växter o vara påslagna 14-16 tim/ dygn.Så svalt du kan i rummet och dra ner på vattningen under de mörka månaderna

Tack för svar. Skall införskaffas!
kerstin z5-6
Glömde säga att beroende på var du bor behövs mer än försterljus när dagarna blir kortare.Här uppe redan sista okt. slår jag på dem om jag vill övervintra växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon