Christine D
Hej!
Jag har en stor hallonbuske, dock står den lite konstigt nu i trädgården. Därför skulle jag behöva ta nya plantor av den, min fråga är om man ska ta sticklingar? Jag förstår inte riktigt hur man gör och vad man ska göra med hallon.
Mvh Christine
Tullia
De är lätta.

Jag är en klantig amatör och lyckades till 100 % med de fem jag testade i höstas. Det jag gjorde var att flytta "små" hallonskott. (En del ej så små...) Tog en liten jordkaka runt, men det var väldigt lite som kom med egentligen. Rufsade upp en liten grop och fjoxxade ner plantan, tryckte ner lite jord omkring utan att något grönt skymdes för mycket. På hösten när det var fuktigt.

Går säkert att få bättre expertråd....
*Stintan*
Ja hallon brukar ju komma med en massa nya skott nerifrån så det är bara att gräva upp och försöka se till att man får med lite rötter, plantera där man vill ha dom och vattna. Går nog bra både vår och höst.
HelénE
Gräv upp det du har och sätt där du vill ha det, är det enkaste. Få du barfa med lite av roten och vattnar väl efter plantering då tar de sig.

Helén
Christine D
Tack för alla svar! Ska prova flytta en del av busken i höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon