Anna1979
Jag har hört mellan 10-40cm per år beroende på hur etablerade plantorna är. Stämmer det? (Jag är i zon 3.)

Hur tätt ska de sättas? 2-3 st per meter för 80cm höga plantor...?

Vad är ett bra pris per planta?

Tack på förhand! :-)
Shabbadang
CITAT (Anna1979 @ 21-05-2011, 21:53) *
Jag har hört mellan 10-40cm per år beroende på hur etablerade plantorna är. Stämmer det? (Jag är i zon 3.)

Hur tätt ska de sättas? 2-3 st per meter för 80cm höga plantor...?

Vad är ett bra pris per planta?

Tack på förhand! :-)

Den tuja som växer snabbast är nog jättetuja, Thuja plicata. Av de andra occidentalis-tujorna är 'Brabant' den snabbast bäxande sorten och den kan nog komma upp i 30-40 cm/år. För 'Smaragd' skulle jag gissa mer på 15-20 cm/år. 2,5 planta/m är lagom.
Anna1979
Tack för att du svarade på båda mina trådar "Shabbadang"!

Är Thuja Plicata lämplig som häck? Har bara hört talas om den som solitär i trädgårdssammanhang.
Anna-Karin C
Hej!

Jag har beställt thuja smaragd 60-80 cm från tyskland. 90st för ca 700 euro. Jag har inte fått plantorna ännu så jag hoppas de är fina.
Jag hade tänkt sätta dem med 40cm avstånd (topp till topp). Vet tyvärr inte hur snabbt de växer. De växer ju inte lika fort som den vanliga Thuja Brabant (Har hört från 30 cm o mer per år) Men å andra sidan blir det ju mindre jobb med klippning i det långa loppet med Smaragden. (Om man inte är ute efter en 10 meters vägg dvs...)
Huggorm
CITAT (Anna1979 @ 28-05-2011, 09:18) *
Tack för att du svarade på båda mina trådar "Shabbadang"!

Är Thuja Plicata lämplig som häck? Har bara hört talas om den som solitär i trädgårdssammanhang.

Så vitt jag förstår fungerar thuja plicata som häck, men är inte lika bra som occidentalis. Och sorter som "Brabant" och "Smaragd" är bäst, de är ju utvalda på grund av sina goda häckegenskaper. Dessutom är de identiska från planta till planta, och massproduktionen gör att de kostar bara en bråkdel av vad en plicata-häck skulle kosta.

Hur snabbt thujahäckar växer beror nog mycket på hur väl man tar hand om dem. I lägen där de får mycket sol, näringsrik jord och mängder med vatten växer de nog mer än tillräckligt bra. Första året är det inte säkert det händer så mycket dock, då brukar de satsa mest på rotutvecklingen.
Shabbadang
CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 09:54) *
Så vitt jag förstår fungerar thuja plicata som häck, men är inte lika bra som occidentalis. Och sorter som "Brabant" och "Smaragd" är bäst, de är ju utvalda på grund av sina goda häckegenskaper. Dessutom är de identiska från planta till planta, och massproduktionen gör att de kostar bara en bråkdel av vad en plicata-häck skulle kosta.

Hur snabbt thujahäckar växer beror nog mycket på hur väl man tar hand om dem. I lägen där de får mycket sol, näringsrik jord och mängder med vatten växer de nog mer än tillräckligt bra. Första året är det inte säkert det händer så mycket dock, då brukar de satsa mest på rotutvecklingen.

Jag tror att jättetuja var vanligast förr, sedan insåg man kanske att de verkligen blir jättestora om man inte klipper dem. Det är ju ungeför som att ha en granhäck, de blir 5 m breda om man inte klipper. men för större, klippta häckar är Thuja plicata 'Excelsa' fortfarande ett bra alternativ. Om man vill ha en tät tujahäck utan så mycket klippning, ja då är nog 'Smaragd' det bästa alternativet. 'Fastigiata' (Pyramidalis) är en vacker, lite förbisedd form som blir ganska hög, men den är tätare än 'Brabant'.

Prismässigt är det ingen skillnad mellan occidentalis-sorterna och plicata.
Huggorm
CITAT (Shabbadang @ 28-05-2011, 10:47) *
Jag tror att jättetuja var vanligast förr, sedan insåg man kanske att de verkligen blir jättestora om man inte klipper dem. Det är ju ungeför som att ha en granhäck, de blir 5 m breda om man inte klipper. men för större, klippta häckar är Thuja plicata 'Excelsa' fortfarande ett bra alternativ. Om man vill ha en tät tujahäck utan så mycket klippning, ja då är nog 'Smaragd' det bästa alternativet. 'Fastigiata' (Pyramidalis) är en vacker, lite förbisedd form som blir ganska hög, men den är tätare än 'Brabant'.

Prismässigt är det ingen skillnad mellan occidentalis-sorterna och plicata.

Okej, jag trodde det skulle vara stor skillnad i pris just på grund av massproduktionen. Vore kul att se en plicata-häck någon gång, folk verkar ju ha fastnat helt för antingen brabant eller smaragd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon